Este irány a vasútállomás, visszatér a Fény Szili!

December 23-án jött Szegedre először ebben a szezonban a 431 095-ös villamos mozdony feldíszítve. A 350 méteres 3500 ledes fényfüzérrel felöltöztetett gép ma visszatér,
a Nyugatiból 16:53-kor indul Szegedre a 726-os számú Napfény IC-vel. 19:15-re érkezik, majd a 721-es számú Napfény Intercity élén 20:45-kor indul vissza Budapestre, a Nyugatiba 23:11-re érkezik.
De nemcsak Szeged Nagyállomáson érdemes megnézni, bár kétségtelen, a dóm, az óriáskerékkel pazar háttér a 1095-ös V43-as mögött:
- Kistelekre Budapestről 18:49-re érkezik,
- Szatymazra 19:00-kor fut be.
Vissza, Budapest felé
- Szatymazra 20:58-kor érkezik,
- Kistelekre 21:10-kor
érdemes kimenni.
De Szegeden remekül lehet szpottingolni
- a Tompai kapui úti,
- a kecskési átjárónál,
- a Bajai úti átjárónál és
- a Dorozsmai úti átjárónál is
is, sőt
- a Máglya sornál,
- a Ballagi-Tó sor Hattyas utca találkozásánál, valamint
- az 502-es út felüljáróján is.
Ha szép, suhanós éjszakai fotókat akar biztonságosan készíteni, javaslom Kiskundorozsma és Szatymaz között Jánosszállás megállót, ha egy kicsit messzebb kirándulna Szegedről, akkor
is jó választás Csongrád-Csanád vármegyében.
És, persze, Balástyán is érdemes kimenni az állomásra.
Ha nem a „nagy”, vasútállomásokra megy ki Fény Szilit figyelni mindenképpen vegyen fel láthatósági mellényt!
Mit érdemes még tudni a Fény Sziliről?
A „lánykori neve” ennek a mozdonysorozatnak a V43-as volt, és egészen az UIC-pályaszámok bevezetéséig V43-asként hívták a vasútbarátok, meg még igazából most is. A Szili becenevet arról kapta, hogy szilícium-egyenirányítós mozdony, ez a megoldás a csodálatos Kandó Kálmán munkásságának köszönhető, de ha ezt itt most részletezném, tényleg – stílben maradva – kitérőbe járnánk. Szóval V43 1095, így hívták 2011-ig ekkor számozták át 431 095-össé, ami a teljes pályaszámának csak egy részlete. Ugyanis a Nemzetközi Vasútegylet (UIC –Union internationale des chemins de fer) ekkor vezette be a ma is használt számozást, amiket egységesen használnak az UIC tagországai, azaz nemcsak hasraütésszerűen vannak a számok felfestve itthon sem a mozdonyokra, vasúti kocsikra, motorvonatokra, a Fény Szili esetében ez 9155 0431 095-3. Károly Szabolcs, az Iho.hu szerkesztőjének közlése szerint az eredeti 1095-öst egyébként selejtezte a MÁV egy súlyos baleset miatt, erről Bárdos Imrétől az alábbiakat lehet tudni:
„1978. június 19-én 0:30-kor Vecsésen az állomásról kihaladó 44375-ös számú tehervonat végének ütközött az 509/a számú szerelvényvonat – a V43 1095-ös mozdony – az állomás harmadik vágányán. A jelzőkocsiról az ütközés következtében egy közúti munkagép a szomszédos vágány űrszelvényébe esett és megrongálta az ott haladó Budapestről Nyíregyházára tartó 1710 számú gyorsvonat hat kocsiját. Ezen a vonaton két utas könnyebb, horzsolásos sérüléseket szenvedett. A baleset jelentős késéseket okozott, több vonat kerülő útirányon át közlekedett. Oka vágányfoglaltság-ellenőrzés elmulasztása miatt bekövetkezett foglatra járatás volt”.
A mozdonyt a baleset után selejtezte is a MÁV, azaz az eredeti gépet miután 1969. március 25-én V43 1095-ösként vette állományba a MÁV. A selejtezés után a pályaszáma megmaradt, és egy újonnan épített mozdonyra tették rá, illegálban. A MÁV ugyanis megvette a lincencét ezeknek a mozdonyoknak a gyártására, de ez a licenc csak egy bizonyos darabszámra volt érvényes. Azonban a Ganzban több Szilit gyártottak, mint amennyit lehetett volna, így az utolsó pályaszám, amit kiadhattak a 1379-es volt, ezután a selejtezett balesetes mozdonyok épültek újjá hivatalosan. Egy ilyen volt a 1095-ös is. Napjainkban a MÁV-Start gépe, Nyíregyházán „lakik”, a szabolcsi vármegyeszékhely vontatási telepéhez tartozik.
Nézzék meg, bárhol is, tényleg szép.