Élőlánc-tüntetés Szegeden: Egységes Diákfront a múzeumnál, a Radnótinál Radnótit olvastak a demonstrálók, a Béke utcai iskolában két tanár dolgozott a sztrájk alatt

Szegeden is bekapcsolódtak a diákok és az intézmények a mai tüntetésbe: tizenhét iskolában volt valamilyen sztrájk ma a városban. Az élőlánc Szegeden a Stefánián állt össze.
Élőlánc-tüntetés Szegeden:
Egységes Diákfront a múzeumnál, a Radnótinál Radnótit olvastak
a demonstrálók, a Béke utcai iskolában két tanár dolgozott a
sztrájk alatt

Reggel az Egy ország, sok láncszem, egy cél mottóval meghirdetett sztrájk a Móra Ferenc Múzeumnál kezdődött, itt Fodor Zsófia a Szegedi Egységes Diákfront egyik alapító tagja, a Deák Ferenc Gimnázium végzős diákja arról beszélt a Szeged Televíziónak, hogy ez az első nagy megmozdulása országos szinten az Egységes Diákfrontnak. – Több mint negyven városban zajlott ilyen demonstráció. Példát szeretnénk mutatni a nálunk is fiatalabbaknak. Ha ez a rendszer nem változik, akkor ezt a harcot nekik kell majd folytatni. Azt akarjuk megmutatni, hogy ne féljenek, nincs mitől félniük. A tanáraink sztrájkját teljes mértékben megértjük, elfogadjuk. Nem hibáztatjuk őket, sokkal inkább a rendszert – mondta Fodor Zsófia. A deákos gimnazista azt mondta, az iskolájában a tanári kar hatvan–hetven százaléka sztrájkol ma. Ha sztrájk van, akkor a diákok az aulában várják a demonstráció végét, mondta Zsófia.

 

Fodor Zsófia

 

Statisztika, statisztika hátán, ez a fontos

A Móra Ferenc Múzeumnál Monori Gyula, a Wesley-iskola tanára azt nyilatkozta, az oktatásban az anyagi és az erkölcsi oldalon „óriási esést lát”. – Szinte mi csináljuk a taneszközöket, mi biztosítjuk az oktatáshoz szükséges feltételeket. Ez így nem működhet. A mi egyházi iskolánkban sem működik. Annak ellenére, hogy kicsit szabadabbak vagyunk, mégis azt érezzük, le vagyunk korlátozva: az oktatás feltételei, a tankönyvek minősége minket is korlátoz, gátol.

 

Úgy érezzük, az oktatás a legkevesebb ebben a mai rendszerben: statisztika, statisztika hátán, ez a fontos. De mi tanároknak tanultunk, nem statisztikusoknak. Meg vagyok győződve arról ezek jelentős részét el sem olvassák.

 

A raktáraknak gyártjuk ezeket, azért csinálják, hogy minket lefoglaljanak – mondta Monori Gyula, aki azt érzi, semmibe veszi a kormány a pedagógusokat.

 

Béke utca: ketten dolgoznak

Rada Beáta a Béke Utcai Általános Iskola magyar–történelem szakos tanára arról beszélt, nagyon fontosnak tartották, hogy ma is egységesen kiálljanak, részt vegyenek a demonstrációban. – Nagyon sokat beszélünk, beszélgetünk erről. Megbeszéljük a problémákat. A szülők is támogatnak minket, a szülők is egységesen állnak ki mellettünk, ma a szülők jelentős része nem hozta iskolába a gyerekeket, így is segítve támogatva minket – mondta Rada Beáta. A sztrájk alatt szakmai kérdésekről beszélgetnek a tanáriban. – Csak fizetés nélkül...

 

Rada Beáta

 

Gábor Dénes: húszan demonstráltak

– Mindig, bármikor kiállunk a kollégákért – mondta Dobóczky Zsolt a Gábor Dénes szakképző iskola előtt. Ismert a szakképző iskolákban dolgozókat a kormány nem hívja tanároknak, oktatóknak nevezi őket, nem is kezeli őket úgy, mint a tanárokat. A szakképzős oktatók épp ezért szolidaritási demonstrációval tudtak csatlakozni a mai demonstrációhoz.

 

Dobóczky Zsolt

 

Radnóti: Nem tudhatom, és az a bizonyos kilenc pont

A Radnóti-gimnáziumban az egyik szünetben lejöttek a sztrájkoló tanárok közül nyolcan és és a költő szobránál előbb elszavalták a Nem tudhatom című versét, majd Fabulya Andrea felolvasta azt a kilenc pontot, ami a Klauzál téren is elhangzott:

  1. Nyilvános párbeszédet, hiteles tájékoztatást!
  2. Megbecsülést a pedagógusoknak!
  3. Érdekérvényesítő sztrájkjogot!
  4. Felelős oktatási minisztériumot!
  5. Kisebb terhelést!
  6. Esélyteremtő, minőségi oktatást!
  7. Versenyképes és értékálló bérezést!
  8. XXI. századi környezetet!
  9. Szakmai szabadságot, korszerű alaptantervet, szabad tankönyvválasztást!

 

Ezután Fabulya Andrea arról beszélt azért álltak ki most is, mert

 

 

„újra és újra meg kell próbálni jobbá tenni azt, ami jóvá tehető. Nagyon sok javítani való van. Szakmai és emberi kötelességünk ebben részt venni, úgy gondoljuk. A legelső lépés a kormány részéről az lenne,

  • hogy legyen oktatáspolitika,
  • legyen felelős oktatási minisztérium,
  • hogy legyen személyre szabott, emberhez méltó felelősségvállalás az oktatásban a vezetés részéről.

 

Adják meg nekünk is a felelősség tudatát, adják meg ehhez a szabadságunkat, a gondolkodás jogát a diákoknak.

 

A tegnapi demonstráción is egyértelmű volt, érzik ennek az ügynek a fontosságát, ezt nekünk vállalni kell. Amikor lehetőségünk van, kifejezzük az óhajunkat, hogy jobb legyen. Azt gondolom, aki érti ennek a fontosságát, az önként csatlakozik.”

 

A Radnótinál is elhangzott, a tanárok a lyukas óráikban demonstrálnak. A sztrájkkal senkinek nem ártanak. Volt olyan tanár is, akinek nem lett volna ma órája, de bejött tiltakozni, sztrájkolni. És aki mondjuk megtartja az első két óráját, majd a harmadik és negyedik órában sztrájkol, az ötödikben meg újra tanít, az ma ingyen dolgozott. Ezt vállalják a tanárok. Mennyit jelent ez? Egy kezdő pedagógus esetében ez tízezer forint körüli levonást jelent. És ez több szempontból is tragikus:

  • ugyanis olyan állapotok vannak ma Magyarországon, hogy ez a pénz is nagyon sokat számít és
  • olyan állapotok vannak ma Magyarországon, hogy egy kezdő tanárt ennyire becsülnek meg.

 

Talán érthető, miért nincsenek pályakezdő tanárok.

 

Így „tüncikézik” a pedagógus a sztrájktörvény miatt.

Címlapon

mutasd mind