Egyre zöldebbek a Szegedi Közlekedési Társaság épületei: hat helyen csökkentik okosan a rezsit

A Pulz utcai trolitelepen fejeződött be az az energetikai korszerűsítéseket tartalmazó program, ami két és fél éve indult a Szegedi Közlekedési Társaságnál. A hat helyszínt is érintő fejlesztések európai uniós és szegedi önkormányzati támogatásból, több mint 480 millió forintból valósulhattak meg.
Rafai Gábor

2022. február 24. 15:56

Egyre zöldebbek a
Szegedi Közlekedési Társaság épületei: hat helyen csökkentik okosan a rezsit

– A fenntarthatóság jegyében indult program célja a társaság egyes épületeinek hatékonyabb energiagazdálkodását célozta – mondta a Pulz utcai villamosremízben Majó-Petri Zoltán SZKT-igazgató. 

 

– A projekt keretén belül több helyszínen zajlottak energetikai beruházások, volt, ahol hőszivattyút telepítettek, máshol mini napelemparkokat szereltek fel, vagy a már meglévő üzemépületek hőszigetelésével és nyílászáró cserékkel igyekeztek csökkenteni az energiafelhasználást. A fejlesztés elsődleges célja, a fosszilis energiahordozókból származó üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése volt.

 

– Fontos, hogy Szegeden minél kevesebb fosszilis energiát használjunk fel. A Zöld Város Program egyik kiemelt célja a légszennyezés csökkentése. Olyan korszerű energetikai berendezéseket, megoldásokat igyekszünk telepíteni, amelyeknek nincs, vagy csak minimális a károsanyag-kibocsátása. Ahol csak lehet, igyekszünk gáz helyett a Napnak vagy földhőnek az energiáját felhasználni. Az épületek hőszigetelésével pedig kisebb lesz az energiafelhasználásuk is. Ez az okos rezsicsökkentés, amikor kevesebb energiát használunk fel 

 

– mondta Szeged zöld tanácsnoka, Mihálik Edvin, majd hozzá tette, az elmúlt két és fél évben az SZKT-nál összesen hat helyszínen valósultak meg ilyen energiatakarékosságot célzó zöld beruházások.

 

A Körtöltés utcai Trolibusz 1. számú javítócsarnok meglévő oldalfali kopolitüveg-burkolatát és az elöregedett fém-üveg nyílászárókat cserélték ki fokozott hőszigetelésű, magas fényáteresztő képességű nyílászárókra, a meglévő fém teleszkópkapukat pedig fokozott hőszigetelésű kapukra. Kicserélték az épület lapostető-szigetelését fokozott hőszigetelésű, korszerű, vízzáró tetőszigetelésre.

 

 

A csarnokkal egybeépített irodaház elavult gázkazánjait hőszivattyúval kiegészített korszerű fűtőrendszerrel váltották ki. Lecserélték az öltöző-fürdő használatimelegvíz-ellátását biztosító elavult kazánt, a melegvizet pedig a jövőbben hőszigetelt tartályban tárolják. A csarnok tetejére itt is napelemek is kerültek.

 

A Körtöltés utcában található trolibusz járműmosó régi oldalfali kopolitüveg-burkolat és fém-üveg nyílászáróit ugyancsak fokozott hőszigetelésű, magas fényáteresztő képességűekre cserélték, új, hőszigetelt kapukat építettek be, korszerűbbre cserélték az épület födémének szigetelését, és napelemeket szereltek az épületre.

 

A Pulz utcai pályás műhelyépület tető- és homlokzati szigetelést kapott, fokozott hőszigetelésű, magas fényáteresztő képességűekre cserélték az elöregedett nyílászárókat, hőszivattyús fűtőrendszert alakítottak ki a korábbi konvektoros helyett, és az épületre itt is napelemeket telepítettek. 

 

A raktárépület–étkező–tartózkodó Pulz utcai komplexum épületei is tető- és homlokzatszigetelést kaptak, itt is kicserélték a nyílászárókat, napelemeket szereltek fel és korszerű, hőszivattyús fűtőrendszert alakítottak ki. A makkosházi és tarjáni végállomáson az elektromos energiaigény kiszolgálásáraaz épületekre házi kiserőmű méretet meg nem haladó naperőművet telepítettek, és kicserélték a meglévő kazánt hőszivattyús fűtőrendszerre.