Egyre többen egyre később tudják csak befizetni a számláikat

Az EOS Csoport 2019 után ismét átfogó kutatásban vizsgálta a lakosság és a vállalati szektor fizetési szokásait. A kutatásban 16 ország, mintegy 3200 döntéshozóját kérdezték meg a vállalati- és magánszemély ügyfelek fizetési szokásairól.
A kutatás eredményeit Lencsés Tamás ismertette. Az EOS Magyarország ügyvezető igazgatója a penzcentrum.hu tudósítása alapján elmondta: a 2019-ig tapasztalható javuló tendencia után, a pandémia és az energiaválság következtében jelentősen nőtt a késedelmes fizetések és a behajthatatlan adósságok aránya.
A hosszabb fizetési határidők - míg 2019-ben a magyarországi vállalatok a lakosság felé átlagosan 30 napos fizetési határidővel számláztak, 2022-re ez a szám 33-ra emelkedett - sem elegendőek ahhoz, hogy ellensúlyozzák a válságok hatásait, mivel a vállalatoknak még így is növekvő késedelmekkel kell szembenézniük.
2019-hez képest jelentősen, 5 százalékponttal, 15-ről 20 százalékra nőtt a késedelmesen fizetett számlák aránya, amely 2 százalékponttal magasabb az európai átlagnál (18 százalék).
A behajthatatlan követelések aránya megegyezik a legutóbb mért értékkel - a Magyarországon kiállított számlák 4%-át nem fizetik ki egyáltalán - ám a szakértők szerint ebben jelentős romlás várható, mivel az utóbbi fél év hatásai következtében nem fizető ügyfelek csak később jelennek majd meg a statisztikákban. Pesszimistább várakozások szerint az arányuk akár meg is duplázódhat.