Egyre több szegedi benzinkúton nincs 95-ös és dízel – közeleg az üzemanyagár-sapka végórája?

Balogh Judit, a Szeged Televízió hírigazgatója a szerdai Témában Balogh József energetikai szakértővel arra a kérdésre keresték a választ, hogy a közeljövőben mire lehet számítani a hazai benzinkutakon.
Miszlai Dorina

2022. december 01. 16:23

Egyre több szegedi benzinkúton nincs 95-ös és dízel – közeleg
az üzemanyagár-sapka végórája?

„A kálvária sugárúton, a Csongrádi sugárúton és a Vásárhelyi Pál úton se 95-ös, se dízel nincs” – ezt küldte kollégánk délután 3 óra körül. A Makkosházi körúti MOL-kúton volt üzemanyag, igaz ott tegnap délután nem találtunk ársapkás gázolajat.

 

A napokban egyre többen tapasztalhatják, hogy folyamatosan akadozik az üzemanyag ellátás, már nem csak a kis benzinkutakon, hanem a nagyobbakon is benzinhiány lépett fel. A Shell péntektől összegszerűen korlátozza a tankolható mennyiséget. Jelenleg nincs itthon olyan kút, ahol valamilyen formában ne lenne szabályozva a megvásárolható üzemanyag mennyisége. Ezzel világossá vált, hogy nem logisztikai, hanem ellátási problémáról van szó.  

 

A szerdai Kormányinfón Gulyás Gergely miniszterelnökséget vezető úgy nyilatkozott, hogy év végéig maradhat az árstop, ha a MOL képes biztosítani az ellátást, de onnantól, hogy nem tudja ezt a feladatát ellátni, importálnunk kell az üzemanyagot, mely lényegesen megdrágítja a tankolást. A nagy kérdés tehát az, hogy a MOL képes lesz-e erre.

 

Magyarországra a nyers kőolaj Oroszországból, a Barátság vezetéken keresztül érkezik, aminek nagy része – 1955 kilométer – Ukrajna területén húzódik. Balogh szerint kérdés, hogy ez a vezeték meddig marad sértetlen a háborúban, hiszen az oroszok szisztematikusan lövik az ukrán bázisokat, és eddig a gazdasági érdekek a vezeték épségét diktálták, de a hétfőtől életbe lépő Uniós szankciók komoly változásokat hozhatnak a kőolajszállításban.  

 

Ha a Barátság kőolajvezetékkel történne valami, akkor vagy a déli Adria-vezetéken keresztül vagy tartálykocsikkal lehetne biztosítani az ország üzemanyagellátást, ami legfeljebb a „túléléshez” lenne elegendő. Emiatt Balogh József úgy véli, hogy Európának össze kell fognia és nem szabad senkinek sem kelet felé kacsingatnia, hiszen, ha egységesen lépünk fel, akkor nem maradunk benzin nélkül.  

 

A magyar kormány szerint az olajembargó – amit az unió 

bevezet Oroszországgal szemben – nem érint minket, ugyanakkor mégis a hiánnyal kell szembesülnünk. Ennek oka, hogy a koronavírus-járvány alatt sok olajfinomítót zártak be Európa-szerte, hiszen jelentősen kevesebb üzemanyagra volt szükség, így veszteségessé váltak a finomítók. Ez a kiesett kapacitás hiányzik most.

 

Nézze meg a teljes beszélgetést Balogh Józseffel!

Címlapon

mutasd mind