Egyházi Géza, a Sakk musical szereplője: Ha nem a harmadik kerületben élnék, Szeged lenne az otthonom

A lovaggá ütött, Grammy- és Oscar-díjas szövegíró, Tim Rice egy 1979-es amerikai–szovjet sakk világbajnoki döntőt álmodott meg, ahol a játék mögött hatalmi versengés és érzelmi viharok dúlnak. Zenéjét a Mamma Mia! szerzői írták. A különös küzdelem június 24-én és 25-én az Újszegedi Szabadtéri Színpadon bontakozik ki. A szovjet sakkozót, Anatolij Szergijevszkijt Egyházi Géza alakítja. Vele beszélgettünk, a Szegedi Tükör interjúja.
Dombai Tünde

2022. június 19. 10:27

Egyházi Géza, a Sakk musical
szereplője: Ha nem a harmadik kerületben élnék, Szeged lenne az
otthonom

– A Sakk egy hidegháborús játszmáról szól sakktáblán és azon is túl. Milyen karakter ebben a szovjet versenyző?

 

– Elmés, hiszen világbajnoki címig jut. Ugyanakkor a szabadabb gondolkodásával is kiemelkedik a környezetéből. Aki országot és családot is vált felnőtt korában, annak nyitott embernek kell lenni. Szerethető figura is emellett, mert ugyan elhagyja a hazáját és a családját, ami elsőre nem igazán rokonszenves, de minden megnyilvánulásából az derül ki, hogy mekkora hazafi ő. Nem hagyja magát manipulálni a nyakában loholó KGB-ügynök észjárása szerint, és a darab egyik csúcspontja, amikor elénekli: úgy hazafi, hogy közben világpolgár, ezért bár szovjet szív dobog benne, a szabadságban és boldogságban nincs számára ország és nincsenek határok. A sakktáblán és az életben is nagy küzdelmeket folytat, hiszen szerelmes lesz a legnagyobb kihívója addigi barátnőjébe. A történet persze nem valós, de az amerikai versenyző figurája Bobby Fischer nagymesterre, ellenfeléé pedig Viktor Korcsnoj és Anatolij Karpov pályafutására emlékeztet.

 

(fotók: PS Produkció)

 

– Ön a valóságban is tud sakkozni?

 

– Ismerem a szabályokat és nagyon szeretek sakkozni, de annyira nem merek élő ellenfeleket kihívni, hogy a telefonomra feltöltött alkalmazást is úgy állítottam be, hogy csak a programmal játszom. Ott úgy módosítható a játék, hogy ha észreveszem, hogy hibáztam, három-négy utolsó lépést vissza lehet menni, és javítani. Addig játszhatom a meccset, amíg én nem győzök. Persze mester fokon hiába próbálom, ott még így sem tudtam győzni.

 

 

– A We Will Rock You című Queen-produkcióban láthatták a nézők a szabadtérin. Miben más szabadtéri színpadon énekelni, mint kőszínházban?

 

– Ha minden együtt áll, megává tud nőni egy buli a szabad ég alatt. Például amikor a We Will Rock You előadás után mi, szereplők már rég az öltözőben voltunk, amikor a zenekar még mindig a Queen-dalokat játszotta és tombolt a közönség.

 

 

– Mivel csábítaná a nézőket, hogy nézzék meg a Sakkot?

 

– Mindenképpen érdemes eljönni, igényes zenei élményhez jut a közönség. Beszédes, hogy 2010-ben tartottuk a darab bemutatóját, azóta többféle színpadon adtuk elő, és mindig minden energiánkat össze kell hozzá szednünk. Monumentális alkotás hatalmas kórussal, hozzá egy teljes szimfonikus zenekar pop szekcióval, tánckarral és a sok-sok szereplővel. Igazi kuriózum. Ez a két svéd az Abba együttesből, Björn Ulvaeus és Benny Andersson megmutatták, hogy kivétel nélkül slágereket alkotnak. Nem nyúltak mellé soha, fülbemászó és énekelhető diszkószámokat írtak. Szerintem meg akarták mutatni, hogy ők igenis képzett zenészek és tudnak mást is.

 

 

– Milyen érzésekkel tér vissza Szegedre?

 

– Felmerült bennem, hogy ha nem a harmadik kerületben élnék, és mondjuk, szakítanom kellene a fővárossal, és nagyvárost választhatnék, akkor Szegeden tudnám elképzelni az életemet. Ilyen pezsgő ifjúsági és kulturális élet, nem is tudom, van-e máshol. Rengeteg nyári élményem köthető Szegedhez, nagyon szeretem.