Egy évvel ezelőtt Orbán sem volt biztos abban, hogy jó ötlet a benzinárstop – a kis kutasok szerint az intézkedés nem jött be

Szerintük nem hogy csökkentené, de még növeli is az inflációt, bedőlt miatta az üzemanyag import, állandósultak a mennyiségi korlátozások, és a kiskereskedelmi piacot is átrendezte. A nyilvánvaló negatív hatások ellenére a kormány fenntartja az intézkedést mindaddig, amíg „nincs jobb ötletük”.
Kékes Viktória

2022. november 17. 09:32

Egy évvel ezelőtt Orbán sem volt biztos abban, hogy jó ötlet a benzinárstop – a kis kutasok szerint az intézkedés nem jött be

Egy évvel ezelőtt, 2021. november 15-én vezette be a kormány az árstopot a benzinre. A Független Benzinkutasok Szövetsége szerint az intézkedés nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Gépész László elnökségi tag az RTL Híradónak elmondta:

 

„Az árstop a magánembereknek jelent könnyebbséget a tankolásnál, ugyanakkor ennek az árát kifizetik, csak máshol”.

 

A szervezet egy általuk „gyászjelentésnek” nevezett közleményt is kiadott az évforduló kapcsán. Ebben azt írják: az intézkedés (a kormányzati várakozásokkal szemben) nem hogy csökkentené, de még növeli is az inflációt. Ezen kívül:

  • bedőlt miatta az üzemanyag import,
  • állandósultak a mennyiségi korlátozások,
  • és a kiskereskedelmi piacot is átrendezte.

 

Az RTL Híradó arra emlékeztet: az árstop bevezetését megelőzően Orbán Viktor is szkeptikus volt. A parlamentben a miniszterelnök tavaly október végén azt mondta:

 

„Nem véletlen, hogy máshol is csak időlegesen merik ezt megtenni, mert az árbefagyasztás egy olyan lépés, amiből nagyon nehéz visszajönni, és összevissza hatásmechanizmusok járnak vele együtt a gazdaságban. Ha nem monitorozzuk előre jól, akkor lehet hogy több kárt okozunk, mint amennyi hasznot hajtunk”.

 

A jelek szerint Orbán már nem kételkedik, ugyanis a tegnapi kormányinfón Gulyás Gergely azt mondta, az árstopokat fenntartja a kormány, amíg „jobb ötletünk nincsen, vagy ameddig az energiaárak nem mérsékődnek”.

 

A benzinárstop miatt pereskedésre is fel kell készülnie a kormánynak, ugyanis az Alkotmánybíróság és a strasbourgi Emberi Jogok Európai Bírósága is befogadta mintegy félszáz kis töltőállomás-üzemeltetőnek a hazai hatósági árak szerkezete miatt benyújtott keresetét. Ebben az áll, hogy a 480 forintban maximált eladási árral az állam vállalkozásaikat veszteséges működésre kényszerítette, amit egy másik törvény tilt. Illetve állításuk szerint a tavalyi, időarányos forgalmuk nyolcvan százaléka után ígért, literenként húsz forintos támogatás nemhogy nyereségre, még a működőképesség fenntartására sem elegendő.