Döntött a bíróság, nem titkolhatja tovább a MÁV a vasútvillamos építését megalapozó tanulmányt

Valamiért tavaly év végén 10 évre titkosították a vasútvillamos megvalósíthatósági tanulmányát. A baj, hogy miközben az Orbán-kormány rendre hasonlókat tesz – közpénzes beruházásoknál titkosít, információkat tart vissza, vagy nem mond igazat – „nem érti”, mi a baja az Európai Uniónak a jogállamisággal.
Cservenák Zoltán

2022. november 23. 08:21

Döntött a bíróság, nem titkolhatja tovább a MÁV a vasútvillamos építését megalapozó tanulmányt

Mintegy 80 milliárd forintnyi közpénzt költöttek el Lázár János vezetésével a Szeged és Hódmezővásárhely között közlekedő tramtrainre, a fejlesztés költsége eredetileg nagyjából 20 milliárd forintról indult.

 

A próbaüzem után most már nagyobb hibák nélkül jár a vasútvillamos, de továbbra sem tudjuk, hogy milyen adatok igazolták a szakajtónyi pénz elköltését. Márpedig adóforintokról van szó, és egy normális demokráciában szóba sem jöhetne az, hogy titkosítanak egy ilyen léptékű beruházás megvalósításáról szóló tanulmányt. Amikor a fideszes politikusok úgy tesznek, mintha nem értenék, mi bajuk van az Orbán-kormánnyal kritikus újságíróknak, esetleg az Európai Bizottságnak velük, akkor ennek ékes példája lehetne ez az ügy.

 

Ugyanis soha, senki, semmikor nem indokolta meg normálisan, hogy milyen okból kellett titkosítani a 80 milliárd forintnyi közpénzből épült vasútvillamos-beruházás megvalósíthatósági tanulmányát.

 

Az Átlátszó ezért még a titkosításkor perre ment. Az oknyomozó lap azt írja, a Fővárosi Ítélőtábla most másodfokon is úgy döntött, 

 

a MÁV hozza nyilvánosságra a tanulmányt. 

 

Az Átlátszó azt írja, azért érdeklődnek a dokumentum iránt, mert abban érdekes adatok lehetnek a tervezett utasszámra és a 80 milliárdos költségek megtérülésével kapcsolatosan.

 

A bíróság azt írta az Átlátszónak, hogy 

 

„az újonnan létrehozott vasúti vonalhoz történő járműbeszerzés révén a közszolgáltatások ellátásában részt vesz, így minden, a kezelésében álló adat közérdekű adat.”

 

valamint 

 

„A beruházás közpénzből valósul meg, így a megvalósíthatósági tanulmány közérdekű, illetve közérdekből nyilvános adat”.

 

Az Átlátszó emlékeztet: a MÁV még a Kúrián megtámadhatja a az ítélőtábla másodfokú döntését. Ha azt nem teszik, akkor végre olvashatjuk a vasútvillamos megvalósíthatósági tanulmányát.