Déli Tisza-híd a közmeghallgatáson: 2024 augusztusáig „csak” a papírok készülnek el

Gyönyörűek az elképzelések, látványos a tervek, nézze meg, milyen hidat álmodtak a tervezők.
Garai Szakács László

2022. november 25. 12:38

Déli Tisza-híd a közmeghallgatáson:
2024 augusztusáig „csak” a papírok készülnek el

Közmeghallgatáson mutatták be Szeged déli Tisza-hídjának látványterveit. Mihálffy Béla közjátékáról és a közmeghallgatásról már írtunk, most lássuk magát a hidat – mindenhogyan.

 

Hol tartunk most és mik az ismert állomások?

  • A legfrissebb ez: október 30-áig kellett elkészíteni a végleges koncepciót, elindítani az elfogadási folyamatot, és elkezdeni az engedélyezési tervek kidolgozását.
  • A következő céldátum 2023. március 18.: ez a bírálati engedélyezési terv elkészítésének a határideje.
  • 2023. június 18.: be kell nyújtani az engedélyezéseket.
  • 2023. augusztus 18.: meg kell szerezni az építési engedélyt.
  • 2024. április 18.: bírálati kiviteli terv elkészítése.
  • 2024. június 18.: végleges kiviteli tervek benyújtása hatósági jóváhagyásra.
  • 2024. augusztus 18.: jóváhagyás megszerzése és közbeszerzési dokumentáció elkészítése.

 

Mi épület meg eddig a hídból?

Semmi.

 

De ez így normális.

 

 

Mi változik még a híd megépültével?

Lesz egy új Bécsi körutunk, és kevesebb körforgalmunk lesz. A körút itt hatsávos lesz két parkolósáv és kétszer két forgalmi sáv. De lesz kerékpárút is a járdák mellett, irányhelyesen. Viszont nem lesz körforgalom a Szentháromság utcában és a Boldogasszony sugárúton sem, lámpás kereszteződésekké épülnek át. Muszájból. Az új híd alapjaiban változtatja meg az autós közlekedési szokásokat a városban: az Újszegedről, Szőregről, illetve a környező településekről érkezők jelentős része az új hídon át jön majd Szegedre. A bezáruló, valódi körgyűrűvé alakuló nagykörút ezen szakaszára lehet azt mondani, városi autópálya a 2×2 plusz 2 sávval, de ez a városi autópálya igazából eddig is megvolt: nem városi autópályaként a Belvárosi, illetve a Bertalan híd felé. Ezek a hidak viszont, ha nem is ürülnek ki teljesen, de jóval kisebb lesz rajtuk a forgalom. Az „autópálya” forgalma pedig a Petőfi Sándor sugárútig szétterül a városban.

 

De vissza a hídra! Milyen lesz?

Négy pontban összeszedve:

  • „zöld” híd,
  • a látványt nem uraló, környezetbe illeszkedő egyedi híd,
  • egy olyan városi híd, amin közösségi terek is vannak,
  • mindez racionális költségkeretben.

 

Mit jelentenek ezek?

  • „Zöld” híd: függőleges zöldfelületek kialakíthatósága futónövényekkel, vízszintes zöldfelületek kialakíthatósága hagyományos zöldtetős rendszerben, akár pányvásan lekötött fákkal, magasságilag is hullámzó zöldhomlokzat létrehozása.
  • A látványt nem uraló, környezetbe illeszkedő egyedi híd: az elnyújtott, ívelt alakú tartószerkezet belesimul az alföldi tájba, az ártéri erdő fakoronáinak magasságáig érő szerkezet, az alacsony szerkezeti magasság emberközelibb élményt jelent.
  • Egy olyan városi híd, amin közösségi terek is vannak: új közösségi terek létrehozásának lehetősége, a belváros irányába kilátás az északi teraszról, illetve a főtartó tetejéről, a közúttól karakteresen elkülönített gyalogos- és kerékpáros átvezetés.
  • Racionális költségkeret: akár közös, akár külön felszerkezet is kialakítható. Közös felszerkezet esetén akár utólag, második ütemben is megoldható a vasút átvezetése. A híd megépíthetősége akár jármok nélkül is megoldható: a medernyílás tartószerkezetének beúsztatásával, a mederpillérekről konzolosan kinyúló szerkezetre való felfüggesztéssel, felemeléssel.

 

A fentiek egy egymás mellett rácsos közúti és vasúti híddal valósíthatók meg, ívelt felső övekkel. A folyóban két pillér lenne száznegyven méterre egymástól.