Csak politikai blöff az ukrán gabona magyar vasúton történő kimenekítése

Sem a vasúti pálya, sem az átrakodók, sem az úthálózat nem megfelelő nagyobb mennyiségű gabona szállítására. Magyarország viszont extra uniós beruházási pénzekhez juthatna az ukrán gabonaszállítás ürügyén.
Kékes Viktória

2022. július 19. 10:09

Csak politikai blöff az ukrán gabona magyar vasúton történő kimenekítése

A háború miatt 20 millió tonna gabona ragadt Ukrajnában, amit el kellene elszállítani, mielőtt beérik az új termés. A Népszava cikkében arra emlékeztet, Nagy István agrárminiszter és Szijjártó Péter külügyminiszter is ígéretet tett arra, hogy Magyarország szerepet fog vállalni az ukrán gabona kimenekítésében, kiemelve a vasút, az átrakodók és a tárolók fejlesztését.

 

Nem mellékes szempont, hogy az Európai Bizottság plusz támogatást nyújt az exportfolyosók infrastruktúra-kapacitásának növelését célzó beruházásokra, hazánk így extra uniós beruházási pénzekhez juthatna az ukrán gabonaszállítás ürügyén.

 

Vásárhelyi Árpád, az Invictus Holding ügyvezetője a Népszavának azt mondta, vasúton és közúton nem lehet ennyi gabonát elszállítani.

 

„Odesszából korábban napi 6–10 teherhajó futott ki a blokád előtt, egyenként 30–35 vonat rakományával. Egy vonat legfeljebb 32 vagonból áll. Egy kamion egyetlen vagon tartalmát sem tudja elszállítani, így egyetlen vonat kirakodásához több mint 32 kamiont kellene beállítani, 30 vonathoz csaknem ezret. Az egy dolog, hogy nincs ennyi erre beállítható kamion, de út sincs, amelyen elférnének. De a vasúttal se jobb a helyzet. A magyar vasúti infrastruktúra fejlesztése több évtizedes elmaradással bír, a pályákat nem fejlesztették, sőt a karbantartás is elmaradt. A rendszerváltáskor még évi 100 millió tonna árut szállított a magyar vasút, ma legfeljebb a felét. De jelenleg az európai vasúti teherszállításból is hiányzik 170 ezer vagon ehhez. S ezt nem lehet csak úgy, ripsz-ropsz pótolni, akkor sem, ha az uniótól rengeteg pénzt kapna erre Magyarország és a többi tagország. A most megrendelt tehervagonokat ugyanis jó esetben 3 év múlva szállítják. S addigra remélhetőleg lezárul a háború és újra lehet tengeren szállítani.”

 

Ráadásul a szakember szerint nincsenek megfelelő minőségű logisztikai központok, átrakó állomások sem, így Nagy és Szijjártó ígéretei teljesíthetetlenek.

 

A Népszava cikkében arra is felhívja a figyelmet, hogy az ukrán gabonaszállításhoz kapcsolódó állami érdekek erősen összefonódnak az orosz milliárdos Rahimkulov Ruszlán és Mészáros Lőrinc érdekeivel. Rahimkulov egyik érdekeltsége ugyanis az ukrán–magyar határtól 20 kilométerre, Fényeslitkén épít hatalmas intermodális vasúti terminált. Az ukrán mezőgazdasági miniszterhelyettes a szárazföldi helyett a vízi szállítást forszírozza, így az uniótól az ukrán–román határon lévő kikötők fejlesztését, illetve az átmeneti tároláshoz szükséges gabonasilók építését várja. A magyar államnak jelenleg egyetlen komolyabb gabonaraktárcége van: a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó Agrolink. A vállalkozás jó érzékkel éppen most vásárolt fel egy közraktározással foglalkozó céget. Amennyi gabonát át tudnak rakni Fényeslitkén, annyi épp elférhet majd Mészáros újonnan beszerzett raktáraiban.