Brutális mértékben emelkedett az autópálya matricák ára, a kormány mégsem árulja el, mennyit nyerészkedik rajtunk Mészáros Lőrinc és Szíjj László

Holnap lejárnak az éves megyei és az éves országos autópálya matricák. Idén is érdemes elgondolkodnunk az ilyen, hosszútávú matrica vásárlásán, a 10 napos és havi matricák ugyanis nagyon megdrágultak. Előbbi 3820 forintról 5500 forintra (44 százalékos emelkedés), utóbbi 5210 forintról 8900 forintra (71 százalékos emelkedés). Ezzel szemben az éves megyei és országos matricák esetében kisebb a drágulás – emlékeztet az RTL Híradó.
A brutális emelés már csak azért is pofátlanság, mert a Szabad Európa most kiderítette: az állam mindössze 18 milliárd forintot kért a Magyar Közút teljes autópálya-infrastruktúrájáért a magyarországi sztrádákat harmincöt évig üzemeltető koncessziós vállalattól.
A nemrégiben gründolt cég szóvivője egy hónappal ezelőtt nem cáfolta, hogy a koncessziót Mészáros Lőrinc és Szíjj László szerezték meg. Most a szerződésekből hivatalosan is kiderült: valóban a két NER-oligarcha kizárólagos tulajdonába került a hazai gyorsforgalmi úthálózat kezelése a következő 35 évre.
Noha a dokumentumok szerint a magyar állam 96 millió forintot fizet évente és kilométerenként a magyar autópályák karbantartásáért, azon mellékleteket már nem adja ki, hogy mi befolyásolja, mennyi pénzt fizetnek ténylegesen. A teljesítmény-pontrendszer részleteit, valamint a műszaki és díjazási előírásokat mind homály fedi.
Tavaly augusztusban Ursula von der Leyen azt mondta, vizsgálja az Európai Bizottság, sért-e uniós jogot a 35 évre szóló magyar autópálya-koncessziós szerződés. Ennek részleteiről azonban egyelőre nem tudni semmit.
2021 nyarán derült ki, hogy az Orbán-kormány 35 évre átadná az autópályák üzemeltetését és a belőlük kitermelt hasznot egy koncessziós eljáráson keresztül. A kiírás feltételeinek megfelelő pályázókkal a Miniszterelnöki Kabinetiroda tárgyalt. Rogán Antal egy háttérbeszélgetésen költségvetési forráshiánnyal magyarázta azt, miért kell koncesszióba adni az autópályákat. A Transparency International közérdekű adatigénylést nyújtott be a Nemzeti Koncessziós Irodához, amelyben azokat a számításokat szerették volna elismerni, amelyek alátámasztják, hogy indokolt koncesszióba adni a sztrádákat – a hivatal azonban elutasította a kérést. Rogán május 9-én jelentette be, hogy a koncessziót a Mészáros Lőrinchez és Szijj Lászlóhoz köthető Themis magántőkealap vezette konzorcium nyerte meg. A G7 számításai szerint évi 46 milliárdos haszonnal kecsegtető bizniszt nyert el ezzel a két NER oligarcha. Egyelőre kénytelenek vagyunk erre hagyatkozni, hiszen az állam nem hajlandó elárulni mennyit nyerészkednek rajtunk pontosan.