Botka László: Harcolni fogunk Szegeden a kultúra szabadságáért

Karácsony előtti interjúnkban Botka László polgármester visszatekintett 2019 néhány fontos pillanatára. Hangsúlyozta, amit korábban is, hogy a Fidesz, a kormány a döntéseivel nem rajta és az ellenzéki vezetőkön áll bosszút, hanem a magyarokat sújtja.

2019. december 21. 09:40

Botka László: Harcolni fogunk Szegeden a kultúra szabadságáért

– Mozgalmas év volt. Októberben önkormányzati választásokat tartottak, ami után kilépett az MSZP-ből, nemrég pedig szövetséget kötött tíz ellenzéki vezetésű megyei jogú város. Ez lesz a jövő összefogása?

– Nagyon örülök, hogy a huszonhárom megyei jogú városból tízben is civil, ellenzéki jelölt nyerte a választást. Már a kampányban is jelezték a polgármesterjelöltek, hogy számítanak a tapasztalatainkra.

A megválasztásuk után is egyértelművé tettem, hogy Szeged a saját tudásával, tapasztalatával aktívan segíteni akarja azt, hogyan lehet egy élhető, demokratikus közösséget építeni a NER világában. Ez szakmai jellegű együttműködés, abban vagyunk érdekeltek, hogy a magyarországi nagyvárosok közösen tudjanak kiállni a közös értékek, érdekek mellett. Abban is megállapodtunk, hogy rendszeresen találkozunk.

– Mi az a szegedi specialitás, ami alkalmazható Tatabányán, Miskolcon vagy éppen Egerben?

– Ötödször nyertük meg a választást, és minden egyes alkalommal az volt a legfontosabb, hogy minden szegedi érezze magát otthon a városban. Nem megosztjuk az embereket, hanem közös célokat képviselünk. Azt látom az új polgármester kollégáimnál, hogy ők is ilyen világot szeretnének építeni. Abban szeretnék segíteni nekik, hogy ezt sikerre tudják vinni.

– Milyen az új szegedi közgyűlés?

– Egységes és jó a csapat. A többséget alkotó képviselők fele már korábbi ciklusokban is bizonyított, és hozzájuk csatlakoztak az újak. Felállt az új városvezetési struktúra, kiválóan teljesít az új alpolgármester, Szécsényi Rózsa. Csapatként dolgozunk, minden döntést közösen hozunk. Igényt is tartok arra, hogy a képviselőink hozzák a különböző lakossági észrevételeket, javaslatokat.

– Október óta számtalan törvényt terjesztett be a kormány és fogadott el a kétharmados többség: ilyen a színháztörvény vagy az, hogy az iparűzési adóból kell megoldani a közösségi közlekedést. Ezek hogyan érintik Szegedet?

– Szomorúan látom, a legrosszabb forgatókönyv valósult meg, az Orbán-kormány bosszút akar állni a választókon az eredmények miatt. Ezzel nem a polgármestereknek, hanem a magyaroknak ártanak. Az elmúlt időszak azt mutatta, hogy minden államosítás, kezdve az egészségügy, az iskolák államosításával, az önkormányzati feladatok elvételével, a szolgáltatások színvonalának csökkenését hozta magával. Most a kultúra van soron. Látszik, hogy a Fidesz-kormány be akarja darálni a kultúra szabadságát azzal az álságos szöveggel, hogy beleszólást kér az intézmények működésébe. Úgy csinálnak évek óta, mintha az állam pénze az ő pénzük lenne. A szegediek sok száz milliárd forintot fizetnek be a központi költségvetésbe, melynek csak töredékét adja vissza a kormány. Szó sincs arról, hogy itt valamilyen önálló kormányzati pénz lenne. Az jó, hogy a szakma összefogására kissé meghátráltak, de azt se feledjük, igazából nem tudjuk, mi fog történni. Ez egy kerettörvény, egy kormányrendeletben fogják szabályozni a részleteket. Egyet tudok ígérni a szegedieknek és a szegedi kultúra képviselőinek: minden erőmmel harcolni fogok azért, hogy Szegeden meg tudjuk őrizni a kultúra szabadságát.

Botka László: Ötödször nyertük meg a választást, és minden egyes alkalommal az volt a legfontosabb, hogy minden szegedi érezze magát otthon a városban (fotók: Iványi Aurél)

– A közösségi közlekedésben mire lehet készülni?

– A Fidesz-kormány folyamatosan vonult ki a közösségi közlekedés finanszírozásából. Egyre nagyobb teher nekünk a fenntartása. Jelenleg az utazóközönség a jegy- és bérletbevételekből a költségek egyharmadát állja. Azaz, ha tisztán a jegyek és bérletek árából szeretnénk finanszírozni a szegedi közösségi közlekedést, az azt jelentené, hogy a mostani 7 ezer forintos felnőttbérletnek 21 ezer forintba kellene kerülnie. Ez értelemszerűen nem vezethető be, nem vezetjük be. Ezért is mondom, hogy nagy teher van a vállunkon.

Ugyanakkor arra nagyon büszkék vagyunk, hogy uniós segítséggel folyamatosan fejleszteni tudtuk eddig is a városi közlekedés infrastruktúráját. Továbbra is az a célunk, hogy teljesen elektromossá tegyük a közösségi közlekedésünket. Amellett hogy egyre nagyobb a teher, ez egyre fontosabb cél is egyben. Biztos, hogy nem fog csökkenni a színvonal, nem szűnnek meg járatok sem. Abban vagyunk érdekeltek, hogy a közösségi közlekedés minél zöldebb legyen, és azt minél több szegedi használja.

– Szabó Sándor, Szeged országgyűlési képviselője a harmadik híd kapcsán nagyon aktív volt a parlamentben, de a fideszes többség minden alkalommal leszavazta. A kormány szerint rendben halad a munka. Önök mit tapasztalnak, tényleg halad a munka?

– 2017 januárjában írtam alá Orbán Viktor miniszterelnökkel a megállapodást a déli hídról, amely a Modern Városok Programban épülhet meg. A kormány ekkor kötelezettséget vállalt erre, nekünk ez volt a legfontosabb programpontunk. Utána ezt kormányhatározatban erősítette meg a kabinet, és több mint egymilliárd forintot biztosított a Nemzeti Infrastruktúra Zrt.-nek, hogy kezdje meg a tervezést. Akkor mi pezsgőt bontottunk a városházán, mert azt gondoltuk, joggal, hogy a kormány végre tényleg elkezdi az építkezést, megkezdődik a tervezői munka. Majd azt tapasztaltuk, nem halad a munka, nem történik semmi. Ekkor írtam levelet Gyopáros Alpárnak, mire ő rettentő őszintén azt felelte, hogy a kormány túlvállalta magát, erre nincs pénz. Ezután meglepődve tapasztaltam, hogy a Fidesz és jelöltje engem kezd ezzel az egésszel támadni, miközben a híd megépítésével kampányol. Az önkormányzati választások után Szabó Sándor az Országgyűlésben többször is kérdezett, interpellált. Most az a nem hivatalos álláspont, hogy talán végrehajtják a két éve meghozott kormányhatározatot, és megkezdődik a tervezés. Ez nagyon hosszú folyamat.

Ahhoz, hogy a 2021-ben induló új uniós fejlesztési ciklus forrásait erre igénybe lehessen venni, legkésőbb 2020-ban meg kell kezdeni a tervezést. Ne felejtsük el, az unió közös közúti-vasúti hídra ad pénzt, azaz a terveknek tartalmazniuk kell a Makón át Mezőhegyesig, és onnan tovább Békéscsabáig nyúló vasútvonal fejlesztési terveit, de a Makóig tartó tramtrain terveit mindenképpen. Nagyon bízom abban, hogy a kormány tényleg betartja a saját vállalását.

– Beszéljünk a város adóbevételeiről is! Mit mutatnak a háromnegyed éves adatok?

– Szeged költségvetése stabil. Az elmúlt évek felelősségteljes gazdálkodása meghozta gyümölcsét. Évek óta elvárás az önkormányzati cégeknél, hogy a lehető legköltséghatékonyabban kell működniük, de az is fontos, hogy mindig legyenek új ötletek, hogyan lehet fejleszteni, beruházni, növelni a szolgáltatások színvonalát. Ez azért is fontos, mert a város költségvetésének kétharmadát fejlesztésre, egyharmadát működtetésre fordítjuk. Ez egész Európában különleges arány.

Most kezdjük a jövő évi költségvetés előkészítését. A már korábban említettek miatt még sok a bizonytalanság, amelyek nemcsak minket sújtanak, hanem minden települést. Nemrég volt a megyei jogú városok szövetségének közgyűlése, és ott a fideszes polgármesterek is ugyanezeket a problémákat sorolták a négyszemközti beszélgetéseken. Csak ők ezt a nyilvánosság előtt nem tudják elmondani.

– Mit szól ahhoz, hogy felmentették a Szeviép volt vezetőit?

– Az ítéletet nem kívánom kommentálni. Azt viszont vérlázítónak, felháborítónak tartom, hogy hét éven át folytattak Szeged és a személyem ellen egy ocsmány lejárató kampányt ebben az ügyben. Közben közpénzek milliárdjait költötték el átláthatatlan módon. Ez Lázár János és Szabó Bálint közös akciója volt. 2009-ben ment csődbe a Szeviép, a válság legrosszabb évében, több tízezer vállalkozáshoz, építőipari céghez hasonlóan. Ehhez képest tíz évvel később kiválasztottak egyet, egyértelműen politikai támadásként felhasználva ellenem, és több mint kétmilliárd forint közpénzt kifizettek valakiknek. Engem az érdekel, hogy hol van az adófizetők pénze. Ezzel azoknak kell elszámolniuk, akik ezt a vérlázító és felháborító dolgot megtették.

– Így év végén jön a szokásos mátrai karácsony, de a jövő év eleje azért egy kicsit más lesz: a lánya, Zsófia San Joséban jár majd egyetemre.

– Így van, idén sem marad el a mátrai karácsony. Utána viszont csomagolunk, segítünk kiköltözni Zsófiának. Miután letette a magyar érettségit, letette az amerikai típusú nyelvvizsgát is, majd októberben az amerikai érettségit. Így mehet ki sportösztöndíjjal továbbtanulni Amerikába.

Garai Szakács László–Szabó C. Szilárd