Bemutatkozott a SUPREM-projekt: a Somogyi-könyvtárban tartottak rendhagyó tanévzáró szakmai napot pedagógusoknak

Szakmai nap keretein belül ismerkedhettek meg a pedagógusok a SUPREM elnevezésű projekttel a Somogyi-könyvtárban. A projekt elsődleges célja a diákok támogatása, hogy a világra nyitott, hatékony problémamegoldó, céltudatos, kezdeményező felnőttekké váljanak.
Hegedűs Réka

2022. június 18. 14:24

Bemutatkozott a SUPREM-projekt: a Somogyi-könyvtárban
tartottak rendhagyó tanévzáró szakmai napot pedagógusoknak

Olyanokká, akik tudatosan tervezik életpályájukat, képesek az önálló életvezetési kompetenciák elsajátítására, asszertívan kommunikálnak (idegen nyelven is), és tisztában vannak az IKT eszközök használatával. A diákok mellett, a szülők és a gyerekekkel foglakozó pedagógusok segítését is célul tűzte ki a program, amely fontosnak tartja az iránymutatást a kiskamaszokkal való hatékony foglalkozás érdekében.

 

Az Európai Bizottság támogatásával, 7 szervezet közreműködésével, 4 különböző európai ország képviselői valósították meg a projektet, a hivatásukat aktívan gyakorló pedagógusok szakmai tapasztalatait is hatékonyan beleépítve és figyelembe véve. Magyarországról 3 szervezet vett részt a 32 hónapon át tartó kidolgozásban: a koordinátor a Qualitas Tanácsadó és Szolgáltató Kft, a Maroslelei Általános Iskola és az M-Around Kft. 

 

A megfogalmazott célok eléréshez négy szellemi termék készült, amely mind-mind segíti különböző készségek fejlesztését. Az első egy tanulói projektportfólió, amely 10, akár osztályteremben vagy nyári táborban, ifjúsági klubokban is használható, önálló oktatási projektet tartalmaz 240 perces tanulói tevékenységlistával és a hozzá kapcsolódó tippekkel, forgatókönyvekkel, tanári útmutatóval. 

 

 

A második a négy modulból álló tanári tréning: egy 16 órás képzési anyag, amely támogatja a tanárokat abban, hogy sikeresen bevonják a szülőket az iskolai tevékenységekbe, és együttműködjenek a szükséges segítségnyújtásban. A harmadik a szülői együttműködést segítő modul, amely elsősorban pályaválasztást érintő esettanulmányokat tartalmaz, a kamaszok ebben az időszakban felmerülő problémáinak figyelembe vételével. Végezetül, a negyedik egy online felmérő eszköz, amely 8 kompetenciaterületet érint és visszajelzéseivel segíti a 12-14 éves diákok önértékelését.

 

„A projekt tesztfolyamatai már megkezdődtek, egy olasz tanulmányúttal, amelyben magyar, csíkszeredai, valamint perugiai diákok vettek részt. Ezt pedig egy holland út előzte meg, ahol a tanulóknak angolul kellett társaikkal kommunikálniuk egy egész hétre szóló projektfeladat keretében. Arra kérték őket, hogy tervezzék meg azt az iskolát, ahová járni szeretnének, egészen az épület berendezésétől kezdve, a napirenden át, a tananyagig” – mondta Dr. Vári Anikó, a projekt egyik vezetője. 

 

A maroslelei diákok és a kísérőtanárok, Németh Domonkos és Schulcz János, a szakmai napon saját élményeiket, tapasztalataikat is megosztották a szakmai napon. A gyerekek elmondták mi mindent profitáltak a legutóbbi, olasz tanulmányútból, hogy hogyan fejlődött az angol nyelvtudásuk, a világra való nyitottságuk, a csapatban való munka kapcsán hogyan lettek talpraesettebbek, önállóbbak, továbbá élményeiket is megosztották: meséltek a kirándulásokról, a házi tészta készítéséről, a tengerpart látványáról.

 

 

A szakmai nap záró eseményeként, Jukka Sinnemäki, a finn sztárpedagógus tartott tanulságos előadást, aki 2019-ben elnyerte a Global Teacher Awardot, amelyet sokan a tanári Nobel-díjként emlegetnek. Sinnemäki 25 év tanítási gyakorlattal rendelkezik, 12 különböző tantárgyat tanított élete során, továbbá megtapasztalta az igazgatói poszttal járó felelősséget is. 

 

Azt vallja, vannak bizonyos módszerek, amelyek mindenhol működnek, nyelvtől és iskolarendszertől függetlenül. A gyerekekkel kapcsolatos információkhoz tanárként és szülőként is csak töredezetten férhetünk hozzá, pedig fontos lenne, hogy azon túl, hogy egy diák hogyan teljesít az iskolában, a körülményeiről, a mentális hátteréről is többet tudjon egy szakember. Sinnemäki 20 évet töltött azzal, hogy egy olyan módszert fejlesszen ki, amely a gyerekek látható igényein túl, olyan dolgokra is figyelmet fordít, amelyek sokszor láthatatlanok és nehezen beazonosíthatók.

 

„Amikor gyerekekkel foglalkozunk, sokszor csak a jéghegy csúcsát látjuk, és nem ismerjük a mögöttes motivációkat, körülményeket. A beszéd, a tettek, a viselkedés csupán az, ami a felszínen van, de nagyon fontos tényezők húzódnak meg a felszín alatt is. Mert rengeteg minden állhat a hátterében annak, ha egy tanuló nem készíti el a házi feladatát, és nem feltétlenül a lustaságról, a hanyagságról, a nemtörődömségről van szó. A legnagyobb kihívás, hogy egyenlőként kezeljük őket, de egyéni szinten azt és pontosan akkor kapják meg, amire és amikor szükségük van. Mert nem egyformák az igények. S ha egy diák megfelelő, hozzá igazított kihívásokat kap, akkor jobban fel tud készülni a lehetséges buktatókra is” – osztotta meg gondolatait Sinnemäki.