Belvárosi kerékpárút-fejlesztések: Szegeden lehet a legzöldebb és legprogresszívebb városi közlekedés

Fenntartható városi közlekedésfejlesztés Szegeden elnevezésű, megközelítőleg másfél milliárd forintos uniós projekt négy alprojektet foglal magában, amelyből három már megvalósult. A negyedik éppen a Belváros alprojekt, amelynek munkálatai tavaly nyáron kezdődtek.
Ez a projekt két ütemből áll – mondta el Nagy Sándor. Az első az Oskola utca – Stefánia, a Belvárosi híd szegedi hídfő és a környező utcák határolta terület fejlesztéseit foglalja magában, amelyekről többször részletesen beszámoltunk. Most azonban nem ezekről van szó.
A belváros és a kerékpárutak
Belvárost érintő fejlesztések második üteme együttesen szolgálja a tágan értelmezett szegedi Belváros kerékpárbarát fejlesztéseit. Ennek része a már említett Széchenyi tér keleti oldalán az elmúlt napokban kijelölt kerékpáros-gyalogos zóna kialakítása. De ebben az esetben valóban csak a fejlesztések egy részéről van szó.
A projekt második ütemére összefoglalható módon kijelenthető, hogy alapvetően forgalomtechnikai beavatkozásokkal él, kevésbé az építésekkel.
Mint megtudtuk kétoldali kerékpáros nyomok vagy kerékpársávok létesülnek változó szélességgel a Színház körforgalom – Vörösmarty utca – Széchenyi tér (északi oldal) – Anna-kút csomópont – Kossuth Lajos sugárút nyomvonalon a Bocskai utcától meglévő gyalog-kerékpárúthoz kapcsolódva.

Mellette az Anna-kúti csomópontban kerékpáros felállóhelyeket alakítanak ki az odavezető nyitott kerékpársávval a belváros felé. Tisza Lajos körút északi ívén az Anna-kúttól a Glattfelder térig már meglévő kerékpársávhoz kapcsolódóan kerékpársáv épül a Hajós utcán a Szilléri sugárút és Felső Tisza-part között, valamint a Felső Tisza-parton a Novotel és az Etelka sor között.
A fejlesztés egy másik eleme, hogy az Ifjúsági Háztól a Novotel csomópont fele közös busz- és kerékpársávot alakítanak ki. Ugyancsak kerékpársávot kap a Felső Tisza-parton a Novotel és az Etelka sor közötti szakasza.
A belvárosi fejlesztésekhez tartozik a Tisza Lajos körút déli ívén az Aradi vértanúk tere és Árvízi emlékmű közötti szakaszon; a Bécsi körúton; valamint a Szentháromság utcában a kerékpársáv kialakítása.
Civilek a tervezésben
A tervezés egészen korai szakaszában bevonták a civil szervezeteket – mondta el a Szeged.hu-nak Csüllög Imre, a helyi Kerékpáros Club képviselője. Így volt módjuk és alkalmuk már a korai tervváltozatok kapcsán is jelezni javaslataikat és észrevételeiket.
Ezért nem meglepő, hogy a kiválasztott megoldásokkal egyetért a Kerékpáros Club. Csüllög Imre ennek kapcsán jelezte, hogy a belvárost érintő kerékpárút fejlesztésekben sok olyan javaslatuk visszaköszönt, amelyet évekkel korábban tettek az önkormányzatnak.
Ezek között szerepelt mások mellett az egyirányú utcák megnyitása a szembe irányú kerékpárközlekedés számára, illetve kerékpáros és gyalogos övezetek kialakítása ott, ahol ezt a forgalom lehetővé teszi – hallhattuk. A belvárosnak is jót tesz, ha kerékpárral elérhetőek az itteni célpontok – tette hozzá.
Ezekkel a fejlesztésekkel Szeged valóban a legzöldebb és legprogresszívebb város lehet a közlekedés területén – foglalta össze véleményét a megszólaltatott.
Szeged kerékpáros forgalmában 2000-es évek közepe óta intenzív növekedés tapasztalható, ami szoros összefüggésben áll a kerékpáros létesítmények fejlesztésével. Mindezek bátorítólag hatnak a kerékpárhasználókra – jelezte a civil szervezet vezetője.
Paradigmaváltás következett be az elmúlt években, mert a kerékpáros igényeknek és a leghaladóbb szakmai elveknek megfelelő létesítmények valósulnak meg a városban.
A korábbi fejlesztések nem alkottak hálózatot, és mellette sok kompromisszumot tartalmaztak, amelyek miatt a kerékpárhasználók hátrányba kerültek a közlekedésben. Elég ennek kapcsán a zebrára futó kerékpárutakra vagy a szűkületekbe futó kerékpárutakra gondolni, ahol a kerékpárút vége táblával találkozhattak a biciklisek.
A kerékpárutak fejlesztése terén nem egy-egy útszakaszban, hanem a közlekedésről mint egységes rendszerről gondolkoznak az ilyen projektek kapcsán a tervezők. Számomra ez jelenti leginkább a gondolkodásmód változását, a paradigmaváltást – zárta szavait Csüllög Imre.