Befejezték a kerékpárosbarát fejlesztéseket Újszegeden: sokkal biztonságosabb lett a közlekedés

– Az elmúlt években Szeged kiemelt célként tekintett arra, hogy fejlessze a fenntartható városi közlekedést. Ennek a több évtizedes munkának az eredménye, hogy az egykori 4–5 százalékról mára közel 20 százalékra nőtt a kerékpárosok aránya a városi közlekedésben, és némileg ugyan csökkent a közösségi közlekedésben résztvevők aránya, de ez még mindig magasabb Szegeden, mint más magyar városokban – mondta el Nagy Sándor hétfő délelőtt, a fejlesztések helyszínén tartott sajtótájékoztatón.
Az alpolgármester példákat is sorolt az elmúlt évek kerékpárosbarát beruházásaiból:
- Befejezték az algyői kerékpárút városi szakaszát,
- elkészült a sándorfalvi kerékpárút városi szakasza is,
- új jelzőlámpás csomópont épült a Landvánszky utcánál
- és jelentős fejlesztésen ment keresztül Baktó és Petőfitelep kerékpáros közlekedési infrastruktúrája is,
- több helyen pedig rekonstrukciós munkákat végeztek.
A Fenntartható városi közlekedésfejlesztés elnevezésű program beruházásai hat városrészben négy alprojektben valósulnak meg. Öt városrészben – Újszeged mellett Baktóban, Új-Petőfitelepen, Tarjánban és az Északi városrészben – az első negyedévben befejeződik az építkezés, a belvárosi részen pedig a tervek szerint idén ősszel indul a beruházás.
Az építkezésekre összesen 1 milliárd 430 millió forint európai uniós támogatást használ fel a szegedi önkormányzat, amit saját erőből 226 millió forinttal is kiegészít
– mondta el Nagy Sándor.

Mihálik Edvin Zöld Város programért felelős tanácsnok, a körzet önkormányzati képviselője arról számolt be, hogy az Újszegeden 280 millió forintból megvalósuló közlekedésfejlesztés során kerékpárút épült, tíz buszmegálló újult meg és új gyalogátkelőhelyeket is kialakítottak, biztonságosabbá téve így a közlekedést.
Mihálik Edvin a konkrét fejlesztésekről elmondta:
- Felújították az 553 méter hosszú kerékpárutat a Temesvári körúton, a liget mellett: ezen mindkét irányban biciklizhetünk, külön sávban. Ezen a szakaszon – a Népkert sor és a Székely sor között – csak a körút másik oldalán lehet gyalogolni.
- A Székely sortól a Csanádi utcáig elválasztották egymástól az eddig közös útvonalon haladó gyalogos- és kerékpáros-forgalmat: a 212 méter hosszú, külön gyalogút és bicikliút biztonságosabbá teszi a közlekedést ezen a szakaszon.
- A fejlesztések része volt két csomópont átalakítása. A Temesvári körút Népkert sori–Bérkert utcai, valamint Székely sori–Derkovits fasori kereszteződésében külön útvonalakat jelöltek ki a kerékpárosoknak, hogy biztonságosan áthajthassanak a csomópontokon.
- A kerékpáros-forgalmat külön jelzőlámpák irányítják. Az átalakítás az autóközlekedés rendjét is érinti: a Bérkert utcából már nem lehet balra kanyarodni a körútra, ezáltal felgyorsult a belváros felé tartó forgalom.

Az útra festett sárga piktogramokkal kerékpáros nyomvonalakat jelöltek ki a Székely soron kívül további tizennégy utcában: Népkert sor, Fő és Derkovits fasor, Bérkert, Tanács, Thököly, Hargitai, Fülemüle, Katalin, Csíz, Cinke, Csanádi, Vedres és Pipiske utca.
A projektben tíz buszmegállót is felújítottak Újszegeden:
- a Vedres utcában és a Székely soron hármat-hármat,
- a Temesvári körúton kettőt,
- a Csanádi utcában és a Népkert soron pedig egyet-egyet.
Minden buszmegálló kapott bazaltbeton burkolatot, ötben helyeztek el esőbeálló pavilont, és háromban új peront is építettek.
A gyalogosok számára a Székely soron két átkelőhely épült, így a Korondi utcánál és az uszodánál biztonságosan tudnak átmenni az úttesten.
Ezeken a helyeken, valamint az átalakított csomópontokban és a buszmegállókban taktilis burkolatok és vezetősávok segítik a vakok és gyengénlátók közlekedését.
Újszegeden kívül még négy városrészben – Baktó, Új-Petőfitelep, Tarján, Északi városrész – fejeződnek be még ebben a negyedévben a kerékpározás és a közösségi közlekedés feltételeit javító fejlesztések.
rag