Az új parkolási renddel végre visszakapjuk az utcáinkat! – Hajdu András olvasói levele

Hamarosan a nagykörúton kívül és Újszegeden is lesznek fizetős övezetek, ha a szegedi közgyűlés megszavazza az elképzelést. És bármilyen furcsán hangzik, de én ennek örülök – és nem vagyok vele egyedül!
Szeged.hu

2022. június 28. 10:45

Az új parkolási renddel végre
visszakapjuk az utcáinkat! – Hajdu András olvasói levele

Sokan voltak, akik rögtön fölháborodtak a fizetős övezetek kiterjesztésén. Pedig csak meg kellene kérdezniük olyan autósokat, akik ezeken a területeken laknak. Szerintünk ezt már hamarabb meg kellett volna lépni.

 

És nem, nem a környezetvédelmi, vagy a gazdasági érvek miatt!

 

Aki Szegeden autózik, az tudja, hogy elképesztő mértékben növekedett meg a forgalom az utóbbi években. Olyan érzésem van, mintha megsokszorozódott volna a kocsik száma a városban, de az illetékeseknek biztosan van ehhez pontos kimutatásuk. Egy biztos, a közlekedés és a parkolás is egyre nehezebb. A legkeményebb leckét pedig a koronavírus tanította meg, jobban mondva az, hogy a járvány alatt a kormány kötelezően ingyenessé tette a parkolást mindenhol az országban. Élénken él bennem az emléke annak, milyen frusztráló volt akkor autóval járni Szegeden. Egycsapásra eltűntek az üres helyek, a lassúmenetben parkoló után kutató autósok megakasztották a forgalmat.

 

Azt hiszem, akkor értettem meg először, hogy a fizetős parkolásra milyen nagy szükség van.

 

Nyilván senki sem szeretné eldózeroltatni a belvárost, hogy autópályát meg parkolót építsünk a helyére, de akkor meg el kell fogadni, hogy helyből mindig hiány lesz. Ha pedig ingyenessé teszünk valamit, amiből hiány van, az káoszhoz vezet.

 

Azóta a kormány visszavonta ezt az egyébként teljesen átgondolatlan intézkedést, de a rémálom sok városrészben azóta sem ért véget. Aki spórolni akar, az most a kocsiját a Belváros peremén lévő, eddig ingyenes útszakaszokon rakja le reggel. Csakhogy ezek a szűk, lakóövezeti utcák nem erre lettek kialakítva. Sok helyen gyakorlatilag megszűnik a kétirányú közlekedés, annyian parkolnak az út szélén. És ezek a kocsik az ott lakó emberektől veszik el ilyenkor a helyet.

 

Nincs annál rosszabb, mint hazaérni a munkából, és szembesülni azzal, hogy a lakásomtól csak két-három sarokra tudom letenni az autót. Mindezt azért, mert mások az én kis utcámat használják a kocsijuk tárolására egész nap.

 

A parkolóövezetek kiterjesztésével végre a lakók visszakapják ezeket a városrészeket: Móraváros és Alsóváros belső utcáit, Odesszát és Újszegedet. Amíg az itt élőknek biztosítva van, hogy ingyenesen, vagy jelképes összegért ott parkolhassanak, addig ez nem csak hogy elfogadható, de az eddiginél sokkal igazságosabb helyzetet teremt! Szerintem ez nem egy autósellenes intézkedés, hanem éppen autósbarát. Aki nem vezet, annak az élete nem változik meg. Aki viszont napi szinten ül be a volán mögé, annak mostantól nagyobb eséllyel lesz a saját háza előtt parkolóhelye, és kulturáltabb lesz az utcájában a közlekedés.

 

Fogadok, hogy ha egy év múlva valaki körbejárja az új övezeteket, becsönget a házakba, és megkérdezi a lakókat, mi a véleményük a rendszerről, ugyanazt fogják neki mondani, mint én: ezt már rég meg kellett volna csinálni!