Az oroszok már a hipermarketekben vannak: a háború a hazai boltokban is alaposan felveri az árakat – van, ami duplájára drágult

A KSH szerdán tette közzé az infláció februári számait, az első árstoppal érintett időszakról szóló hivatalos jelentés további áremelkedést mutat, egy hónap alatt 7,9 százalékról 8,3-ra nőtt az éves infláció. Tizenöt éve miden hónapban próbavásárlást végez a Privátbankár csapata, akik a hazai hipermarketek árainak alakulását figyelik. Most is elmentek bevásárolni. Az eredmény nem szívderítő: tavaly márciushoz képest több mint 13 százalékot emelkedett a vizsgált élelmiszerek ára.
Rafai Gábor

2022. március 10. 13:24

Az oroszok már a hipermarketekben vannak: a háború a hazai boltokban is alaposan felveri az árakat – van, ami duplájára drágult

Elsőként az árstoppal érintett termékek körét nézték meg. 

Az élelmiszerárstop február 1-jén lépett életbe, hat termék:

 

  • a kristálycukor
  • a búzafinomliszt
  • a napraforgó-étolaj
  • a házi sertéscomb
  • a csirkemell (far-hát, csirkeszárnyvég)
  • és a 2,8 százalékos zsírtartalmú UHT tehéntej

 

árát kellett visszaállítani a tavaly október 15-i szintre.

 

Az árstop hatását nehéz mérni, egyetlen termék azonban biztosan van, aminél valószínűsíthető, hogy az árstop egy komolyabb áremelkedéstől védte meg a vásárlókat. A margarin és az étolaj ára ugyanis az azonos alapanyagok miatt jellemzően együtt mozog, mégpedig az elmúlt bő egy évben egyértelműen felfelé. A 2021-es egész éves drágulási toplista dobogóján az étolaj és a margarin is szerepelt. Most viszont az olaj árát „megfogták” az árstoppal, a margarinét viszont nem – ezért a margarin egyetlen hónap alatt közel 30 százalékot drágult, tavaly márciushoz képest pedig megduplázódott az ára. 

 

Az olaj ezzel szemben ugyanannyiba kerül, mint egy hónapja és mindössze 10 százalékkal többe, mint egy éve. Nagy kérdés, hogy mi lesz, ha az árstop egyszer véget ér.

 

A hétvégi nagybevásárlásra 25 ezer 319 forintot kell most átlagosan elkölteni

 

A Privátbankár pénzügyi portál próbavásárló csapatának tagjai az árstoppos termékek mellett most is megnézték, hogyan alakult a fiktív bevásárlókosár tartalma: ebben 

 

30 termék – 23 étel, illetve élelmianyag, továbbá 7 alkoholos és alkoholmentes ital – található, ezek árának alakulását követték nyomon.

 

Nyolc hónapja nem fordult elő, hogy csökkentek volna az árak a hipermarketekben, de csak havi összehasonlításban, mert tavaly márciushoz képest több mint 13 százalékot emelkedtek az élelmiszerárak – derült ki a szokásos havi Árkosár-felméréséből.

 

Februárban ugyanis még több mint 26 ezer forintba került az átlagos családi nagybevásárlás, márciusban ez ennél 769 forinttal kevesebből, 25 ezer 319 forintból is kihozható volt.  Ez havi szinten 2,9 százalékos árcsökkenést jelent, hasonlóra utoljára 8 hónappal ezelőtt, 2021 júliusában volt példa. 

Mindhárom vizsgált áruház szinte ugyanannyit engedett az átlagárból februárhoz képest – az Auchan és az Interspar 2,7 százalékot, a Tesco pedig 3,5 százalékot.

 

Éves összehasonlításban egészen más a kép, a vizsgált 30 termékből összesen három az, aminek csökkent az ára: a csokoládé 2 százalékkal, a vizsgált szeszesital 10 százalékkal, az alma pedig 17 százalékkal kerül kevesebbe most, mint egy évvel korábban.

 

A margarin áremelkedése ezzel szemben meghaladta a 102 százalékot,

 

  • a liszt 23 százalékkal,
  • a kenyér 37 százalékkal,
  • a száraztészta 50 százalékkal,
  • az árstoppal nem érintett tej 18 százalékkal,
  • sajt 50 százalékkal kerül többe most, mint egy éve.

 

Nemcsak drágulnak egyes termékek a háború miatt, de el is tűnnek

 

„A jelenleg háborúban álló Oroszország és Ukrajna is fontos szereplői a nemzetközi gabonapiacnak is, ennek megfelelően Ukrajna lerohanása óta folyamatosan emelkednek a gabonaárak, így ezen a téren semmi jóra nem számíthatunk a közeljövőben” 

 

– írják.

 

Továbbá A szomszédban zajló háború más tekintetben is megérkezett az üzletekbe. A próbavásárlók azt tapasztalták, bár áruhiányról szó sincs, a tartós élelmiszerek polcai minden vizsgált áruházban a szokásosnál jóval foghíjasabbak voltak, a választék több termék esetében is kisebb volt a szokásosnál.