Az öreg autó nem vén autó, de egyre drágább

Az új autók piaca a gyártói kapacitások miatt csökken, az árak viszont nemcsak az új, hanem a használt autók körében is fokozottan emelkednek, beleértve a folyamatosan öregedő példányokat.
Vass Imre

2022. április 26. 12:50

Az öreg autó nem vén autó, de egyre drágább

A Használtautó.hu egy-egy népszerűbb modell 5 éves példányainak árát vizsgálta meg. Kiderült, a tavalyi árakhoz mérten modelltől függően 10-28 százalékos áremelkedés látható a kiszemeltek között. Legnagyobb mértékben Skoda Octavia drágult. 

 

A tapasztat szerint minél népszerűbb egy modell, annál jelentősebb az áremelkedés a használt autók esetében is. Már nemcsak az igaz, hogy egy 2-3 éves autó akár újkori ára felett adható el, hanem az is, hogy vannak olyan 5-7 éves modellek, amelyek több pénzért adhatók tovább, mint újkorukban. Például egy 5 éves Audi A4-esért ma kétszer annyit kell fizetni, mint 2019-ben: az átlagár 4,38 millió forintról 8,8 millió forintra nőtt.

 

Az idősebb autóknál nem ilyen drasztikus az áremelkedés, de nagyjából minden modellnél az látható, hogy úgy öregszenek, hogy közben drágulnak. 

 

Egy 2007-es Opel Astráért ma nagyjából 10 százalékkal, mintegy 100 ezer forinttal kell többet fizetni, mint tavaly, de egy 2007-es Suzuki Swift esetén már 12 százalékos, közel 150 ezer forintos pluszt láthatunk. 

 

Az árak emelkedése még folytatódik tovább

 

A chiphiány és az ukrajnai háború által fokozott ellátási nehézségek az elemzők szerint még évekig tartanak, így az árak emelkedése is tartós tendencia maradhat.

 

 

Továbbá, bár május közepéig még maximalizált áron tankolhatunk, már most kirívó az átlagosnál olcsóbb üzemű hibrid és elektromos modellek áremelkedése. A Használtautó.hu adatai szerint a Toyota Priusok átlagára például csupán az elmúlt 12 hónapban 27 százalékkal emelkedett, míg a piac legnépszerűbb használt villanyautójának számító BMW i3 20 százalékkal drágult – még korosodása ellenére is.

 

2022 rekordév lehet a használtautó-piacon

 

Harmadik éve egyértelmű lejtmenetben van az új autók piaca, a DATAHOUSE Kft. adatai szerint az idei első negyedévben közel 11 százalékkal kevesebb új autó kapott rendszámot hazánkban, mint tavaly és harmadával kevesebb, mint 2019-ben. Míg 2020-ban még a koronavírus vetette vissza az eladásokat, tavaly és idén már a szállítói kapacitások, amelyek továbbra is igen problémásak. Nem egy modellnél láthatunk 1 éves szállítási időt, de egy-egy népszerűbb széria kapcsán akár a másfél éves is előfordul, így egyre több vásárló fordul a használt autók felé.

 

 

„Az ismert tényezők miatt tavaly éves szinten 818 ezer tulajdonosváltással rekordot döntött a használt autók piaca, az idei első negyedév további 12%-os emelkedést hozott. 221 443 használt autó cserélt gazdát az első negyedévben, azaz az év végére a használtautó-piac tranzakciós száma akár a 900 ezret is elérheti” – emelte ki Katona Mátyás, a Használtautó.hu autópiaci szakértője.

 

A növekvő szállítási időkön túl még egy további jelentős tényező is a használtak felé tereli a vásárlókat: a legolcsóbb új autó ma 38%-kal drágább, mint 2021 elején, a piac egészén pedig a tavalyi év elejéhez mérten átlagosan 25-30%-os drágulás tapasztalható. Ez pedig a magánvásárlók számára elérhetőbb használt autók árát is jelentősen felfelé vitte.

 

A hazai autópark átlagéletkora 15 évre nőtt, a gazdát cserélő autók 76 százaléka 10 évnél idősebb.

 

Forrás: hasznaltauto.hu