Az operairodalom leggátlástalanabb nőcsábászával építik tovább a szegedi társulatot

A Don Giovannit, bár 1787-ben született, máig az operairodalom legpikánsabb darabjaként tartják számon. A feslett életű kalandor megformálása előtt a legenda szerint még magával Casanovával is konzultált Mozart. Az operát most a fiatal szegedi operatársulattal állítja színpadra Horváth Csaba rendező. A pénteki bemutató előtt szerdán délután a Reök-palotában közönségtalálkozóra várták az alkotók a szegedieket.
Rafai Gábor

2022. március 16. 20:41

Az operairodalom
leggátlástalanabb nőcsábászával építik tovább a szegedi társulatot

A színházi évad negyedik operabemutatójáról Horváth Csaba rendezővel, valamint a két főszereplővel, Szélpál Szilveszterrel és Máthé Beátával Dinyés Dániel zenei vezető beszélgetett a produkcióról.

 

Horváth Csaba rendező-koreográfus, a Forte Társulat megalapítója és vezetője Mozart talán ismertebb operájáról elmondta, a fizikai színház eszköztárát hívta segítségül a mű színpadra állításához. 

 

– A történet és a zene jó vonalvezetők, de valójában egy eszköztelen színházról van szó, nincsenek olyan külső matériák az előadásban, amelyek esetleg megsegítik az előadóművészeket. Ezért az énekesek saját testükre, gesztusaikra vannak utalva. A zene mellett a mozgással, a testtel való kifejezés a színház legősibb nyelve. Ebben az előadásban is minden mozdulatnak megvan a zenei attribútuma. Most is arra törekszem, hogy az énekesek minden mozdulatát a belső érzelmek hívják elő és nem pusztán az adott koreográfia – mondta a rendező arról, a sajátos fizikai színházról, amelyiknek ő maga az egyik hazai zászlóvivője.

 

 

– Az a jó fizikai színház, amikor a néző nem pusztán egy koreográfiát lát, hanem az előadóművészeket és azt a nyelvet, amelyben már az érzés hívja elő a mozdulatot – tette hozzá Horváth Csaba.

 

A zenés közönségtalálkozó egyik énekes vendége a Zerlinát alakító Máthé Beáta volt, aki második Mozart operában áll majd a szegedi színpadra. Két évvel ezelőtt a Toronykői Attila rendezte Cosi fan tutte Dorabella szerepét énekelte.

 

A mostani produkció legnagyobb nehézségeként azonban a Mozart zenéje által megkövetelt, nagyfokú technikai pontosságot emelte ki.

 

– Félhangokból kell felépíteni a szerepet. Elég egy apró tévedés, egy pici kis csúszás és az egész előadás kártyavárként omlik össze.

 

Szélpál Szilvesztert a címszerepben láthatja majd a közönség, ami minden bariton álma. Ez alól a szegedi énekes sem kivétel, aki elmondta, azóta vágyik erre a szerepre, amióta látta Miloš Forman filmjét, az Amadeust.

 

Wolfgang Amadeus Mozart két felvonásos operáját, a Don Giovannit március 18-án, pénteken este mutatják be olasz nyelven a nagyszínházban.