Öreg autó, nem vén autó, csak átlagos: tinédzserkorú a magyar autóflotta

Gyors ütemben nő a Magyarországon forgalomba helyezett személyautók állománya: míg 2012-ben 2 millió 986 ezer futott a hazai utakon, addig 2022-ben már több mint 4 millió 94 ezer, azaz tíz év alatt több mint egymillió-százezerrel nőtt a hazai autóállomány. Szomorú, hogy ezzel párhuzamosan az átlagéletkoruk is jelentősen emelkedett.

A KSH most közzétett adatai szerint 2012-ben 12,5 éves volt, jelenleg pedig már 15,4 éves a hazai átlagos személygépkocsi, azaz tíz év alatt három évvel lettek idősebbek a hazai járművek, pedig a pénzügyi válság előtt az átlag magyar személyautó alig volt egy évtizednél idősebb.
A negatív trend megfordításához jelentős életszínvonal elmélkedésre lenne szükség, amire egyelőre minimális az esély.
A járműpark további elöregedését vetíti előre az is, hogy a gyengélkedő forint miatt jelentősen megdrágultak az új autók.
Nem is csoda, hogy míg 2019-ben több mint 162 ezret, addig tavaly csak 115 ezret sikerült forgalomba helyezni idehaza.

A teljes autóállományból tíz százalékot kihasító, második legtöbbek által használt Suzukik átlag 16,2 évesek. Az Audik átlagéletkora 16,2 év, a BMW-ké 14,4, a Mercedeseké pedig 15 – írja a Központi Statisztikai Hivatal adataira hivatkozva a portfolio.hu.
A prémium márkák mellett nagyot nőtt a Kiák száma is, amelyek átlagosan mindössze 8,6 évesek, ahogy a Hyundai-oké is, melyek átlag 10,1, a Daciaké pedig csupán 6,9 év, míg a Lexusoké 9,6 év. Trabantokból már csak alig több mint 8 ezer van forgalomban, az átlagéletkoruk 35,4 év.
A harminc pluszos csapatot erősítik még a Marutik, a Polski Fiatok és a Wartburgok is.
A hazai utakon futó legidősebb átlagéletkorú személyautók a Zastavák, amelyeknek még használható példányaik átlagosan 36,9 évesek.