Akkora a pedagógushiány, hogy egyes óvodákban közmunkások felügyelnek a gyerekekre

A Magyar Óvodapedagógiai Egyesület elnöke arra figyelmeztet: ha a gyerekeink körül szakképzetlen, kellő információval nem rendelkező emberek dolgoznak méltatlan körülmények között, az olyan káros, hogy az egész rendszer létjogosultságát kérdőjelezi meg.
Kékes Viktória

2022. augusztus 03. 11:46

Akkora a pedagógushiány, hogy egyes óvodákban közmunkások felügyelnek a gyerekekre

Az rtl.hu-nak adott interjút Fábián Katalin. A Magyar Óvodapedagógiai Egyesület elnöke „egészen tragikusnak” látja, hogy 2006 óta nem vettek fel olyan kevés embert óvodapedagógus képzésre, mint idén.

 

Fábián Katalin ugyanakkor megérti miért nem akarnak erre a pályára lépni a fiatalok:

 

„A kezdő óvodapedagógusi bér jelenleg bruttó 210.000 forint körül van (vannak olyan önkormányzatok, ahol megpróbálják kiegészíteni ezt az összeget), a már elfogadott jövő évi költségvetésbe pedig ezúttal sem került be a pedagógusok bérének rendezése. A kényszerű és nagyon gyakori helyettesítést sem fizetik ki, miközben a pályakezdő fiatal felnőttek szeretnének egzisztenciát teremteni, családot alapítani. Ilyen összegért, méltatlan feltételek mellett azt gondolom, természetes, hogy senki nem akar dolgozni vagy ezekért a kilátásokért évekig tanulni”.

 

A méltatlan feltételek között a mérhetetlen mennyiségű bürokratikus feladatot említette a szakember, külön kiemelve, hogy ezek nagy része teljesen felesleges, miközben fontos kérdésekben (például az iskolaérettség kérdése) nincs döntési jogköre az óvodapedagógusoknak. 

 

Így aztán sok, még arra nem érett gyerek kénytelen elkezdeni az iskolát, ami borítékolhatóan alulteljesítéshez, kudarcélményhez, és bukdácsolás vezet.

 

Fábián Katalin elmondása szerint, az is a mindennapok valósága, hogy közmunkásokat alkalmaznak a már kezelhetetlen pedagógushiány enyhítésére:

 

„Úgy gondolom, hogy ha a gyerekeink körül szakképzetlen, kellő információval nem rendelkező emberek dolgoznak méltatlan körülmények között, az olyan káros, hogy az egész rendszer létjogosultságát kérdőjelezi meg”.

 

A Magyar Óvodapedagógiai Egyesület elnöke szerint mindez oda vezet, hogy az óvodák egyre növekvő részében kizárólag gyerekfelügyelet valósul meg. A szülők jelentős része ráradásul nincs tisztában azzal, hogy ezek a körülmények közvetlenül és negatívan befolyásolják a gyermekük fejlődését, mert a problémával csak az iskolakezdéskor szembesülnek. Fábián ugyanakkor a szülőket is megérti:

 

„Amikor az elsődleges gond az, hogy mi lesz egy hónap múlva a vállalkozásommal, miből fogok megélni vagy hogy fogom fizetni a rezsimet, kevésbé foglalkoztatja őket, hogy szakmailag hogyan amortizálódik le az óvoda – ez a kérdés nem lesz napirenden. Persze nem csak és talán nem is elsősorban a szülő feladata ezekre a problémákra megoldást keresni, hanem a kormányzatnak és a társadalom egészének kellene fellépnie a közoktatás színvonalának emeléséért”.

 

A szakember szerint a változáshoz most már többirányú cselekvés kellene:

 

  1. A döntésekbe vonják be azokat, akiket azok érintenek: legyen szakmai egyeztetés a pedagógusokkal, amikor róluk és a gyerekekről döntenek. 
  2. A bérrendezés szintén nem halogatható tovább.
  3. Növelni kellene a pedagógiai asszisztensek számát és a már óvodában dolgozó asszisztenseknek biztosítsák, hogy munka mellett, már középszintű érettségivel elvégezhessék az óvóképzést.
  4. Tovább kell csökkenteni a minőségi munkavégzést hátráltató adminisztrációs terheket is, és szükség lenne arra is, hogy a legfontosabb szakmai kérdésekben a szakma visszakapja korábbi jogköreit.
  5. Hosszú távon az óvodapedagógus képzés és továbbképzés rendszerének megújítása és az utánpótlás rendszerének központi támogatása (ösztöndíj, pályakezdők bérkiegészítése) hozhat még változást.

 

Címlapon

mutasd mind