Rómába ment a szegedi Angyali üdvözlet: februárig vendégeskedik Vasari műve „szülőhazájában”

A Móra Ferenc Múzeumban őrzött, Giorgio Vasari reneszánsz művésznek tulajdonított Angyali üdvözlet című festmény, több mint kétszáz év után „hazatért” és az olasz közönség csütörtöktől láthatja a római Collegium Hungaricumban megnyílt kiállításon láthat február végéig.
Rafai Gábor

2022. november 25. 15:38

Rómába ment a szegedi Angyali üdvözlet: februárig vendégeskedik Vasari
műve „szülőhazájában”

A kép, ami Gábriel arkangyal megjelenését ábrázolja Szűz Máriánál, rejtélyes sorsa miatt is érdekességnek számít. 

 

A festett fatáblát az 1570–71-es évekre datálják, az ismert festő, építész és történész, Michelangelo tanítványa, Giorgo Vasari, valamint római műhelyének munkatársai készítették.   

 

A kutatások szerint az Angyali üdvözletet V. Pius pápa 1569-ben rendelhette a Vatikánban akkor készülő új épületszárnyba. A képet a pápai lakosztály Szent Mihály-kápolnájába festette a mester. Előrehaladott kora miatt az ott készült freskókat vélhetőleg segéde készítette el, de az oltárképet és a kupolát tartó négy oszlopra a négy tondót – kör alakú képet – Vasari festette. Ezek egyike a Szegeden őrzött Angyali üdvözlet.

 

A művészettörténészek feltételezései szerint 1789 és 1808 között először Napóleon csapatainak rekvirálásai, majd az apostoli paloták lakosztályainak 1815-ben megkezdett átépítése során szóródtak szét.

 

A Vasari-kép ismeretlen módon jutott Magyarországra, ahol a budapesti műtárgypiacon 1896-ban bukkant fel. 1925-ben a szegedi származású Enyedi–Zsótér házaspár hagyatéki műgyűjteményéből jutott a szegedi Somogyi-könyvtár és Városi Múzeumba. 

 

A tondó korábban vitatott festőjének meghatározására a Szépművészeti Múzeum és a óra Ferenc Múzeum a Harvard Egyetem Itáliai Reneszánszkutató Központjának szakmai véleményét kérte, amely 2009-ben dokumentumokkal igazolta a műalkotás eredetét.

 

A kép 2011. május 21-én a szegedi Dómban megtartott ünnepi szentmise keretében a Szegedi angyali üdvözlet elnevezést kapta.

 

A reneszánsz alkotás bemutatóját Rómában kortárs képzőművészeti tárlat kíséri Odafent és Idelent címmel: Baksai József, Kárpáti Tamás és Lovas Ilona műveit a szakrális téma évszázados átalakulása és feldolgozása ihlette. 

Címlapon

mutasd mind