A magyarok többsége olcsóbb termékeket és kevesebbet vásárol a magas infláció miatt
„Sok család arra panaszkodik, az alapvető élelmiszerek napi beszerzése a korábbi 3-4 ezer forint helyett ma már legalább 5-6 ezret visz el, a jellemzően 18-20 ezer forintos nagybevásárlásoknál pedig a végösszeg esetenként 30 ezer fölé kúszott” - írja a Világgazdaság a nagy áruházláncok megkérdezésével készült, vásárlói szokásokat bemutató körképében.
A lap összesítése szerint
- a margarin 41,4,
- a kenyér 37,5,
- a sajt 35,4,
- a baromfihús 34,3,
- a száraztészta 33,3,
- a tejtermékek 30,3,
- a tojás 29,9,
- a péksütemények pedig 27,3 került többe az egy évvel korábbi árakhoz képest.
A vásárlók kétféleképpen reagálnak a magas inflációra:
- Egyfelől elindult az ún. lefelé vásárlás folyamata, azaz a drágább brandtermékek helyett sok esetben az olcsóbb, de ugyanolyan jó minőségű saját márkát választjuk. Ezek aránya a korábbi 25 százalék helyett már több mint 30 százalék.
- Másfelől kevesebb áru kerül a kosarakba, azaz nagyon megválogatjuk mit és mennyiért vásárolunk.
A magasabb jövedelműek egyelőre kivételt képeznek: ők még korlátozottabb mértékben váltanak olcsóbb termékekre.
A G7 nyomán ma írtunk arról is, hogy a termékek szédítő drágulását már a nagy áruházláncok sem tudják lekövetni, ezért komoly különbségek lehetnek egyes termékek árai között.