A magyarok többsége olcsóbb termékeket és kevesebbet vásárol a magas infláció miatt

Elindult az úgynevezett lefelé vásárlás folyamata, azaz a drágább brandtermékek helyett sok esetben már az olcsóbb, saját márkás cikkek kerülnek a kosarakba. Ezen felül a vásárlói kosár termékszámcsökkenése is megfigyelhető.
Kékes Viktória

2022. július 06. 12:27

„Sok család arra panaszkodik, az alapvető élelmiszerek napi beszerzése a korábbi 3-4 ezer forint helyett ma már legalább 5-6 ezret visz el, a jellemzően 18-20 ezer forintos nagybevásárlásoknál pedig a végösszeg esetenként 30 ezer fölé kúszott” - írja a Világgazdaság a nagy áruházláncok megkérdezésével készült, vásárlói szokásokat bemutató körképében.

 

A lap összesítése szerint

 

  • a margarin 41,4,
  • a kenyér 37,5,
  • a sajt 35,4,
  • a baromfihús 34,3,
  • a száraztészta 33,3,
  • a tejtermékek 30,3,
  • a tojás 29,9,
  • a péksütemények pedig 27,3 került többe az egy évvel korábbi árakhoz képest.

 

A vásárlók kétféleképpen reagálnak a magas inflációra:

 

  • Egyfelől elindult az ún. lefelé vásárlás folyamata, azaz a drágább brandtermékek helyett sok esetben az olcsóbb, de ugyanolyan jó minőségű saját márkát választjuk. Ezek aránya a korábbi 25 százalék helyett már több mint 30 százalék.
  • Másfelől kevesebb áru kerül a kosarakba, azaz nagyon megválogatjuk mit és mennyiért vásárolunk.

 

A magasabb jövedelműek egyelőre kivételt képeznek: ők még korlátozottabb mértékben váltanak olcsóbb termékekre.

 

A G7 nyomán ma írtunk arról is, hogy a termékek szédítő drágulását már a nagy áruházláncok sem tudják lekövetni, ezért komoly különbségek lehetnek egyes termékek árai között.