A jogtiprás ára – Lakner Zoltán jegyzete

Bármely hazai gazdasági portálon számos elemzést találhat az olvasó arról, hogyan hat a négy amerikai és egy svájci bank krízise a magyar fizetőeszköz helyzetére: rosszul. Habár a problémák távoliak, és nem is olyan jellegűek, amelyek hasonlítanának a magyar gazdasági, pénzügyi bajokra, bizonytalan szituációkban a befektetők szabadulni igyekeznek kockázatos eszközeiktől. Márpedig a forint közmegegyezésesen ilyennek számít. Ennek sok oka van, ezek közé tartozik a kormány és a jegybank közötti nyílt harc, valamint az, hogy az uniós forrásoknak még mindig a közelébe sem kerültünk.
Mit tesz ilyenkor a magyar kormány?
A legutóbbi hírek szerint kicseréli a Monetáris Tanács két tagját.
Ez a testület dönt az alapkamatról, amely most valóban magas, (nagy nehezen) reflektálva az elszállt inflációra és a rossz árfolyamra, ám a kormány szerint a magas kamatszint miatt fékeződik le a gazdasági növekedés. A kormány láthatóan nem csak termelője, de első számú fogyasztója is a saját propagandájának. Nagy Márton – és Orbán Viktor – szerint ugyanis csak külső okai vannak az inflációnak, mégpedig az energiaárak felugrása és az Oroszország elleni szankciók, ezért ezekre úgysincs hatással a magas kamat. Ennek az állításnak egyik része sem igaz, amire bizonyítékot szolgáltat, hogy a magyar inflációs adat a legrosszabb az egész Európai Unióban, és hogy a pénzpiaci nehézségeket rendre a magyar forint sínyli meg a legjobban a velünk nagyjából hasonló helyzetű közép-európai országok körében. A nemzetközi gondok lecsapódásának masszívan vannak tehát belső okozói.
Habár a Magyar Nemzeti Bank élén tíz éve a kormány által kiválasztott személy áll, most már ez sem elég. A kormány új összetételű Monetáris Tanácsot is akar, hogy kikényszeríthesse a számára kedvező kamatszintet. A hatalmi ágak közötti vita „megoldása” mindig ugyanaz: a kormány a saját embereivel megszállja a neki ellentmondani merészelő intézményt. Jelen helyzetben ennek az lesz a következménye, hogy a jegybank elnöke és alelnökei ezentúl nem csak a kormánnyal, de a Monetáris Tanács egyes tagjaival is nyilvános konfliktusban állnak majd, egészen addig, amíg a jelenlegi jegybanki vezetés mandátuma 2025-ben lejár. Már az is elég nagy baj, hogy Matolcsy György képviseli a jelenkor Magyarországán a realitást, még nagyobb baj viszont, ha még ez a nagyon kevéssé pislákoló realitásérzék sem juthat érvényre.
Egy szó, mint száz, a kormány által tolt gazdasági elképzelések ahhoz vezetnek, hogy az infláció lassabban ereszkedik, mint az lehetséges lenne, és ha az inflációs tempó majd végre mérséklődik is, az árak iszonyatos magasságokban maradnak.
Ami az uniós pénzeket illeti, a kormány rendre arra hivatkozik, hogy azt az éves szinten néhány milliárd eurót – csekélység – fel tudja venni piaci hitel formájában is, mondjuk, Kínától. Felvenni éppen fel tudja, csak sokkal magasabb kamattal, tehát növelve az eladósodottságot és a következő évek, a következő nemzedékek terheit. Az sem igaz, hogy a kínai hitel szabadon felhasználható, szemben az unióssal, mert a kínaiak a számukra, az ő gazdasági érdekeiknek megfelelő beruházásokat várnak el, és azokban tartós érdekeltséget szereznek. Nincsenek ugyan jogállamisági elvárásaik, csak azt sosem kellene elfelejtenünk itt, Magyarországon, hogy a jogállam a mi érdekünk. Ha a kormány ez ellen küzd, azzal az országnak árt.
A jogállamisági elvárások egyik, talán legfontosabb összetevője lenne a bíróságok függetlenségének helyreállítása.
Az erre szabott március végi határidő napokon belül lejár, és bár zajlik az egyeztetés az igazságszolgáltatási reformról, a kormány álláspontja mindeddig áttörésszerűen nem módosult – és akkor még igen enyhén fogalmaztunk. Mindeközben a Kúria elnöke – akinek kinevezése érdekében a kétharmados parlament kétharmados törvényt módosított, a jelöltre szabva a jogszabályt – konferenciát tart, amelynek egyik fő mondandója, hogy mennyire rendszeridegen az Országos Bírói Tanács önállósága és a bírói kinevezések esetében gyakorolt beleszólási joga. Ez tényleg így van, a NER-ben rendszeridegen az önállóság és a beleszólási jog. Csakhogy jelen esetben ezek a legfontosabb általános feltételek ahhoz, hogy Magyarországra ténylegesen megérkezhessenek az uniós pénzek. Ezek híján maradhat a kínai hitelére való kacsingatás, és marad a pénzpiaci veszélyzóna, ahol a nyugati vagy akár keleti gazdaságok minden egyes tüsszentésétől belázasodik a magyar gazdaság – akkor pedig mindannyian még mélyebben nyúlhatunk a pénztárcánkba minden egyes bevásárláskor.