444: Legyőzhetetlen Orbán Viktor kampánygépezete

Hosszú elemzést publikált a 444.hu arról, hogyan épült ki és hogyan működik a Fidesz egész Európában egyedülálló kommunikációs-hatalmi gépezete. Az elemzés konklúziója a jelenlegi hatalmat leváltani szándékozók számára nem túl biztató: a félelemből, függőségből és végtelen mennyiségű pénzből épített rendszernek köszönhetően Orbánt nem lehet legyőzni.
Kékes Viktória

2022. április 25. 13:32

444: Legyőzhetetlen Orbán Viktor kampánygépezete

Az Orbán-kormány negyedik kormányzati ciklusát két nagy válság - a koronavírus járvány és az orosz-ukrán háború - határozta meg. Előbbi esetén elmondható, hogy a kormány nem volt képes jól kezelni az egészségügyi krízist (hazánkban kirívóan magas volt a halálos áldozatok száma), utóbbi esetén pedig nyílt oroszbarát politikája miatt került szorult helyzetbe. 

 

Mindezek ellenére a miniszterelnök és a kormány mindvégig képes volt erősnek mutatni magát, folyamatosan dominálni a kommunikációt és meghatározni a közvélemény alakulását. 

 

Ez annak az Európában is egyedülálló, immáron 15 éve épített politikai-kommunikációs apparátusnak köszönhető, amely ezúttal is megnyerte a választást a Fidesznek.

 

Mint írják:

 

„Ez az apparátus ma már komplex rendszert alkot, amit kormányon belül önálló kommunikációs minisztérium fog össze; részét képezi elemző- és közvéleménykutató cégek hálózata, tanácsadók, közvéleménykutatók, finanszírozást segítő alapítványok, influenszerek tucatjai, fizetett aktivisták sokezres hálózata, 10 ezernél is több plakáthely, citylightok; és egy állami hitelek segítségével kiépített, több mint 500 médiumot tömörítő, irányított médiabirodalom. Az évek során egyre áramvonalasabbá váló rendszerben mindenki pontosan tudja a feladatát; ma már olyan kipróbált struktúra ez, amely képes folyamatosan meghatározni és uralni a közbeszéd irányát az egész országban, lekövetni és formálni a többségi társadalom politikai percepcióit és lelkiállapotait, szükség esetén pedig akár napok alatt reagálni annak hangulati változásaira.”

 

Permanens kampány

A Fidesz már 2006-ban elkezdte kiépíteni hatalmi gépezetét, 2015-től pedig felállt a Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda, rekordmagas, 25 milliárdos költségvetéssel. Innentől kezdve kezdődött el a totális kampány korszaka. 

 

Az úgynevezett „kormányzati tájékoztatások” és „társadalmi célú hirdetések” útján a kormány gyakorlatilag folyamatos kommunikációs nyomás alatt tartja saját állampolgárait. 

 

A politikai napirend folyamatos uralásának érdekében újabb és újabb veszélyhelyzeteket (Brüsszel, Soros, migránsok, melegek stb.) teremtett a hatalom, amiktől meg kellett védeni az állampolgárokat. A folyamatos propaganda pedig olyan sikeres volt, hogy arra talán még Orbán Viktor sem számított: a két éven át megállás nélkül folytatott – összesen 70 milliárd forintot felemésztő – kampánnyal minden második választót sikerült meggyőzni arról, hogy Soros menekülteket szállíttat Európába. Még az ellenzéki érzelmű választók között is többségben voltak azok, akik inkább hittek a Soros-teóriában, mint nem.

 

Médiabirodalom és állampárti technikák=kétharmad

A választási kampányra összeállt a Fidesz közpénzek tízmilliárdjaiból újjáépített médiabirodalma is: az összes megyei lap Mészáros Lőrinc vonzáskörzetébe került, bulvárlapokat szerzett meg és alapított a hatalom, beállt a sorba az Origo és a TV2 is. 

 

Ehhez adódtak hozzá a Fidesz állampárti technikái, elsősorban a közmunkaprogram. (Ennek lényege nagyon leegyszerűsítve, hogy a legszegényebb települések lakói csak akkor juthattak munkához és ezzel megélhetéshez, ha a Fideszre szavaztak.)

 

Az újabb kétharmad után a közterületi hirdetési piac kétharmada került Fidesz-közeli kezekbe, 2018-ban pedig megalakult a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány, amely alá 476 kormányközeli médium (közte az összes megyei lap) tagozódott be. 

Fotó: 444.hu

A permanens kampány is folytatódott tovább, az EP-választásra fordulva a propagandagépezet Guy Verhofstadtot, Judith Sargentinit, Jean-Claude Junckert és persze Soros Györgyöt vette célba – sikerrel.

 

Tanulni, tanulni, tanulni

Meglepetésre a 2019-es önkormányzati választásokon a vártnál gyengébben szerepelt a Fidesz. Orbán azonban ebből is tanult. Az okokat firtató kutatásokból azt a tanulságot szűrte le, hogy a fiatalabb generáció köreiben, és az általuk előszeretettel használt közösségi médiában lemaradt a Fidesz kommunikációja.

 

Két hónappal később a kormány úgy döntött, hogy évi 150 milliárd forintra emeli a kommunikációra elkölthető összeget. Négy év alatt így megötszöröződött a propagandára fordítható keret. 

 

A fiatalok megszólítása érdekében Szentkirályi Alexandrát nevezték ki kormányszóvivőnek, a Fidelitas szelfipályázatot hirdetett, létrejött a PestiTV és a Megafon Központ. 

 

Közben persze keresték a következő témát is, amivel riogatni lehet, így került a célkeresztbe a börtönbiznisz és a gyöngyöspatai romák kártérítése. Ezek azonban a koronavírus-járvány kitörésével gyorsan lekerültek a napirendről.

 

Homofóbia, osztogatás, negatív kampány

A járvány miatt a 2022-es választási kampányra a Fidesz nem tudott olyan tematikát felállítani, mint 2014-ben (rezsicsökkentés), vagy 2018-ban (menekültek). Így aztán egyszerre több fronton kezdték meg a kampányt:

  • a gyermekvédelembe csomagolt homofóbiával megerősítették saját táboruk identitását
  • összesen 1000 milliárdot osztottak szét, a juttatásokból gyakorlatilag mindenki részesült
  • negatív kampány Karácsony Gergely ellen (Városháza-ügy)

 

Bár az ellenzéki előválasztás egy rövid ideig képes volt átvenni a napirendet tematizáló szerepet a Fidesztől, 2021 novemberére ismét a kormánypárt vette át a vezető szerepet. No persze volt miből:

 

2021-ben a kormány már 75 milliárdot költött el propagandára – háromszor annyit, mint néhány évvel korábban –, 2022 első két hónapjában pedig havi 10 milliárdot. A Facebookon is behozhatatlan erőfölényre tettek szert: összességében kétszer annyi pénz ment kormánybarát oldalakra mint ellenzékiekre összesen.

 

Háború vagy béke

Márki-Zay Péter miniszterelnök-jelöltté válásával a kommunikáció központi eleme a kompetencia és kormányzóképesség hiánya lett, amelynek köszönhetően az ellenzéki szavazók már az ukrajnai invázió kezdete előtt nehezen hitték el, hogy pártjaik képesek volnának huzamosabb ideig közösen vezetni az országot. Ezen a háború kitörése csak tovább erősített: Rogánék az összes létező csatornán a háború vagy béke hamis kérdését tették a választás tétjévé.

 

Hamisan ugyan, de sikeresen tette a választást a háború (Márki-Zay) és a béke (Orbán) közötti választás kérdésévé a Fidesz.

 

A propaganda ezúttal is célba talált: a Závecz március utolsó hetében készített közvélemény-kutatásából az derült ki, a fideszesek nyolcvannyolc, a párt nélküliek hatvan, de még az ellenzéki szavazók harminc százaléka is elhitte, hogy Márki-Zay Péter terve fegyvereket szállítani és katonákat küldeni Ukrajnába.

 

Nincs remény

Az elemzés készítőinek konklúziója a jelenlegi hatalmat leváltani szándékozók számára nem túl biztató: 

 

a Fidesz félelemből, függőségből és végtelen mennyiségű pénzből épített hatalmi szerkezete ebben a rendszerben megingathatatlannak látszik.