Kezdődik a Dugonics és az Árpád tér felújítása

Szegedi Tükör | 2012. június 1. 11:10
szegedi tükör - 2012. június, dugonics tér, belváros
Rövidesen elkezdődik a Dugonics tér és környékének 730 millió forint értékű újjáépítése. A közműmunkálatokat díszburkolat-építés és kertészeti rendezés követi. Határidő: év vége.

Napokon belül elkezdődik a Dugonics tér és környékének rekonstrukciója; a közműveket és a burkolatcserét érintő, valamint kertészeti munkálatok várhatóan év végéig tartanak. A beruházás során teljesen újjáépül a Dugonics tér és az Árpád tér, illetve a Somogyi, a Toldy, az Eötvös és az Apáthy utca. A Dugonics téri parkrekonstrukciót követően rendezett sétányrendszer várja a pihenni vágyókat, a térnek megújul a rektori épület előtti része.

730 millió forint értékben fiatalodik meg a belváros

Új pihenő- és zöldterületek

A Dugonics tér és környéke rekonstrukciója a 2012-ig 70 százalékos európai uniós támogatással megvalósuló, 2,25 milliárd forint értékű Szeged Biopolisz Park Egyetemi városrész közterületeinek rehabilitációja projekt utolsó eleme. A projektben már elkészült a Semmelweis utca és környéke felújítása. A Dugonics tér kivitelezési munkáit a SADE-Magyarország Mélyépítő Kft. végzi 730 millió forint értékben. A beruházás a Kárász utca folytatásával a gyalogos korzó kiterjesztését célozza gyalogos és kerékpáros felületek növelésével, új pihenő- és  zöldterületek kialakításával. A rekonstrukcióval a meglévő vendéglátóegységek, üzletek, intézmények és az időszakos kitelepülések is kulturáltabb és élhetőbb környezetben folytathatják tevékenységüket.

Az Árpád téren megszűnik a parkolás és az autós áthajtás. A gyalogosokat és a kerékpárosokat szabadidős játék- és pihenőtér várja majd víz-, fény- és látványelemekkel, ülőfelületekkel, fákkal. A Somogyi utca továbbra is aszfaltos, kétsávos utca lesz; szombaton, vasárnap és ünnepnapokon a körforgalom és a Kárász utca közötti szakaszra tilos lesz behajtani. A Toldy utcában fasorral szegélyezett két sávon közlekedhetnek majd az autók, a Somogyi utcából lehet zsákutcaszerűen behajtani az egyetemi parkolókhoz és az óvodához. Az Eötvös utca gyalogos és kerékpáros utca lesz, de a Zrínyi utcából az áruszállítás behajthat. Az Apáthy utcába a Zrínyi utca felől lehet behajtani szintén zsákutcaszerűen, célforgalom jelleggel.
Az I. ütemben a napokban a Somogyi, a Toldy, az Eötvös és az Apáthy utcát, valamint az Árpád teret és a Dugonics téri parkot adta át a város munkaterületnek. Az átépítés várható befejezése a Toldy, az Eötvös és a Somogyi utcában október közepe, az Apáthy utcában és az Árpád téren, valamint a Dugonics András szobra körüli parkban év vége. A II. ütemben a Dugonics téri szökőkút környezete és a tér déli oldala újul meg, ennek a befejezése a tervek szerint szintén az év végére várható. A munkaterületet a város július közepe és szeptember közepe között adja át. A BÁV és a nagyáruház oldalán lévő munkaterületet az építők szeptember közepe és november közepe között vehetik át.
A felújított utcákon megszűnik a lakossági parkolás. Új parkolókat az SZTE rektori épületénél alakítanak ki: 8 fizetőparkolót és 1 akadálymentes parkolót a Somogyi utcában lehet használni. Árut szállítani az eddigi, táblával jelölt áruszállítási pontok helyett az útszegély mellett, a KRESZ szabályait figyelembe véve szinte bárhol lehet. Kerékpárral közlekedni a Somogyi utcában továbbra is az autóúton lehet, a Tisza Lajos körút Dugonics téri szakaszán, a körforgalmakban pedig az úttesten szabad. A Petőfi Sándor sugárút–Eötvös utca– Apáthy utca felfestett nyomvonala  helyett közös gyalogos-kerékpáros zónák lesznek a felújított utcák. A szökőkút körül kizárólag gyalog lehet közlekedni. A taxiállomás az Árpád térről a Jókai utca Árpád téri végébe kerül. A gyalogosokat egyes építési fázisokban ideiglenes járdákra, elkerített útfelületekre terelik az új járdák elkészültéig. Az üzletek és ingatlanok végig megközelíthetők lesznek. Az ütemezés szerint megszűnik az autós és kerékpáros áthajtás a munkaterületnek átadott utcákban. A Somogyi utca elkészültéig az Oskola utcát kétirányúsítják – ott a parkolás is megszűnik, de a biciklisforgalom marad.