Hirdetés
Hirdetés

A Swing Szeged már a 21. század

Szegedi Tükör | 2012. január 26. 08:34
Szegedi Tükör - 2012 január
A jármûvezetõk szerint az új, alacsonypadlós, klimatizált Swing Szeged villamos a 21. század. Rövidesen megérkezik a flotta második, februárban pedig a harmadik tagja. A napfényes jármûvek márciustól már utasokat is vihetnek az új 2-es vonalon. 

Utasokat még nem szállíthat város új villamosflottájának prototípusa, mert a kötelező próbajáratot teljesíti. Mi engedéllyel  felszállhattunk a Swing Szegedre az Anna-kútnál. A vezetőfülkében Kuhn Editnek oktató segített a csúcstechnika megismerésében. Az 1-es vonalon mentünk el a rókusi csomópontig, majd a jelzőlámpás körforgalomban lekanyarodtunk a Rókusi körútra, ahogy a 2-es villamos is teszi majd. Óriási a különbség a bengálikhoz, de még a jóval korszerűbb Tatrákhoz képest is. A peronoknál az alacsonypadlós szerelvény ajtaja centire pontosan szintben nyílik, kényelmesen be lehet lépni a komfortos belső térbe. Finoman indul, és finoman áll meg a jármű a megállóknál. Megtudtuk, a vezető gyorsításkor és lassításkor a számítógépnek megadja a megfelelő fokozatot, a műveletet pedig az elektromos fék és a hidraulikus rendszer végzi el. Előírás szerint képes megállni a Tatránál másfélszer hosszabb szerelvény; a megengedett 50 kilométer per órás sebességről 42 méteren belül fékez le.

A Rókusi körúton „ismerkedik” a 2-es vonalával a Swing.

A felújított pályákon észrevétlenül suhan, kanyarodáskor nem ráz, nem nyikorog; ez nemcsak a korszerű  vágányrendszernek köszönhető, hanem a Swingbe épített csikorgásgátló eszközöknek is. Egyedül a Vértói végállomás  hurokfordulójában hallatszott némi súrlódás, de itt a pálya még nincs „kijárva”.

Swing-történet

2009. október 22.: megrendelte a város a 9 új járművet 16 millió euró (megközelítőleg 4,5 milliárd forint) értékben a lengyel Pesa Bydgoszcz SA gyártól, amelynek ez az első külföldre szállított járműve. A szerelvények 100 százalékban alacsonypadlósak, 30,1 méter hosszúak és – az alacsonypadlós szerkezet miatt – 5 részből állnak, 3 forgóvázzal, 4 csuklóval. 1 vezetőfülkéjük van, 209 utas befogadására alkalmasak 40 ülőhellyel, légkondicionálóval és utastájékoztató rendszerrel. 2011. szeptember 30.: határidőre megérkezett a prototípus. 2011. október 5.: hivatalosan átadták a Swing Szegedet. A flotta többi tagja várhatóan 2012. május végéig megérkezik.

A vezetők úgy fogalmaztak: ez a villamos a 21. század. Ülésük állítható, fülkéjük légkondicionált, belül két, kívül egy tükröt kell figyelniük, minden mást az előttük lévő három monitor mutat. Ha kétszáz utassal a hátuk mögött róják majd a köröket, akkor is biztonságosan látják a kamerák segítségével mind a 6 ajtót. A jármű belsejében szintén mindent követhetnek. A képernyőn lekérdezhetik a villamos berendezéseit. Kuhn Edit szerint ultramodern, kényelmes vezetni a Swing Szegedet, miközben a technikája nagyon hasonlít a Tatráéra. A vezetőktől új kunsztokat nem követel a jármű, a fékrendszert és az eddiginél kétszer több utast kell majd megszokni. Azt már a próbakörön is tapasztaltuk, hogy az utasok szeretik az új villamost; szinte minden megállóban sokakat látni, akik szívesen felszállnának.
A Swing Szeged prototípus, ezért kell 10 ezer kilométeres próbafutást  teljesítenie, a flotta többi tagja ugyanilyen lesz, mint ez, azoknál már nem lesz szükség ilyen procedúrára – mondta dr. Németh Zoltán Ádám, a tömegközlekedési nagyprojektet lebonyolító Szeged Pólus Nonprofit Kft. projektmenedzsere. November közepe óta az új jármű összesen 10 ezer kilométert futott. Ebből 6 ezer kilométert tett meg homokzsákokkal egy méter magasan megrakva, ezzel helyettesítették az utasok súlyát. Ezzel párhuzamosan a vezetők vonal- és járműtípusvizsgát tettek, a szerelők pedig finomhangolták a számítógépet. A hatósági vizsgát várhatóan a napokban teszi le a jármű. A második Swing a tervek szerint a napokban, a harmadik februárban érkezik. Előreláthatólag a 2-es vonal március eleji indításakor ez a három új villamos viszi majd az utasokat a Tatrák mellett, és amint megjön a többi lengyel szerelvény, felváltják a régebbi típusokat.

 


Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés