Címoldal

Új villamos avatta fel az új vonalat

2012. 03. 10. 10:11 | PDF | Nyomtatható változat

szegedi tükör - 2012 március, swing villamosok

A város új Swing Szeged villamosa avatta fel az új 2-es vonalat. Szeged vezet a vidéki tömegközlekedési nagyprojektekben.  

Új villamos avatta fel az új vonalatMagyarul köszöntötte az Indóház téren ünneplő tömeget az új Swing Szeged villamosok lengyel gyártója, a Pesa Bydgoszcz SA cég marketingigazgatója. Marcin Jedryczka egészséget kívánt az új járművek használatához az új 2-es vonalon. Botka László polgármester viszonzásul ígéretet tett: ha májusban a kilenctagú flotta utolsó szerelvénye is begördül Szegedre, lengyelül köszöni meg. A városvezető beszédében hangsúlyozta: a csaknem 30 milliárd forintos összköltségvetésű, uniós támogatással megvalósuló fejlesztés nyomán modern, európai színvonalú tömegközlekedési hálózat épült ki Szegeden. 60 év után létesült a városban új villamosvonal. Az 1-es villamosvonal szárnyvonalaként megépült 2-es vonalon 3745 méter új pályát építettek egy 205 méteres hurokfordulóval. Az új szakasz 80 százaléka – az országban egyedülálló módon – füvesített pálya. Az elektromos tömegközlekedési nagyprojekt részeként az önkormányzat kilenc alacsonypadlós villamost vásárolt, ezek közül négyet a lengyel Pesa Bydgoszcz SA már le is szállított, Szeged napjáig a többi jármű is megérkezik. Az új járművek – a fővárosi után – az ország második alacsonypadlós villamosai.Új villamos avatta fel az új vonalat
A nagyprojekt részeként felújították a város villamosvonalait, korszerűsítették a villamos- és trolibusz- járműtelepet, meghosszabbították a 8-as trolibusz vonalát, megépült az új 10-es trolibuszvonal, és az önkormányzat új, alacsonypadlós trolibuszokat is vásárol.
Szegeden kívül Debrecenben és Miskolcon zajlik még tömegközlekedési projekt. A hajdúsági megyeszékhelyen 17,6 milliárdból késve, de 7 kilométerrel bővül a meglévő egyetlen vonal, illetve 2013-ra 18 új villamost várnak. Borsodban 37,7 milliárdból elkészült a bővült és megújult 8,7 kilométer villamosvonal, a 31 új villamos prototípusa két év múlva, a flotta vége 2015-ben érkezhet meg.
Az Indóház téren ünneplő tömeg az avatás után megrohamozta a  három új szerelvényt, hogy tesztelhessék az új pályán az új villamost. Balogh Dorina és testvére, Dávid édesanyjával az első ablaknál állva nézte, hogy suhan el a villamos a buszok, autók, biciklisek mellett. Valaki felhívta a figyelmet: most, tele villamossal is bizonyít a Pesa, halkan és dinamikusan gyorsul és fékez, nem imbolyog, és minden peronon kényelmesen ki lehet lépni a járműből. Egy nyugdíjas férfi megjegyezte, még az is jegyet vált majd a 2-esre, aki különben nem villamosozik.

Villamos és vonal számokban

2009. október 22-én rendelte meg a város a 9 új, alacsonypadlós járművet 16 millió euró (megközelítőleg 4,5 milliárd forint) értékben. A lengyel gyártó a prototípus szállítását 24, az összes jármű leszállítását pedig 32 hónapra vállalta. 2011 szeptemberében, határidőre adta át a lengyel Pesa Bydgoszcz SA cég a Szeged számára épített Swing Szeged első alacsonypadlós villamosának prototípusát, amely a terveknek megfelelően teljesítette a 10 ezer kilométeres próbautat, és megszerezte a típusengedélyt. A Swing Szeged típusú szerelvények 100 százalékban alacsonypadlósak, 30,1 méter hosszúak és 5 részből állnak. 3 forgóvázzal, 6 oldalajtóval, 1 vezetőfülkével rendelkeznek, 209 utas befogadására alkalmasak 40 ülőhellyel. A legkorszerűbb technológiával készülnek, légkondicionáló és utastájékoztató rendszer is működik rajtuk. Március 3-án elindult a menetrend szerinti közlekedés az új 2-es villamosvonalon. Építése 2,1 millirád forintba került. A járat rókusi végállomása az Európa Liget, a Rókusi körúton a Vértó, a Rókusi II. számú Általános Iskola, a Rókusi víztorony és a Szatymazi utca elnevezésű megállókban áll meg, majd a Vásárhelyi Pál utca megállónál rátérve az 1-es villamosvonalra, megy a Szeged pályaudvar végállomásig. A kivitelező kialakított a Vértói végállomásnál egy 705 méteres hurokfordulót és 90 négyzetméteres épületet, valamint megépített egy 3745 méteres vágányrendszert felsővezetékkel a Rókusi körút Csongrádi és a Kossuth Lajos sugárút közötti szakaszán, melynek több mint 80 százaléka környezetbarát füvesített vágány. Helyreállította a járdákat és a kerékpárutakat, valamint 13 ezer 500 négyzetméter utat épített. Parkosította a vértói végállomást; összesen 425 fát, 1265 cserjét telepített.

 

Ajánlja cikkünket ismerőseinek!