Címoldal

Villamostörténelem: ma már a múlté a Bengáli

2012. 11. 24. 15:23 | PDF | Nyomtatható változat

bengáli, villamos, kiállítás, edf galéria

Ötven éve érkezett az első Bengáli villamos Szegedre, ebből az alkalomból emlékkiállítás nyílt a Közlekedési Emléktár Alapítvány, a Szegedi Közlekedési Kft. és az EDF Démász szervezésében a Tisza-parti városban.

Villamostörténelem: ma már a múlté a Bengáli

A tárlattal a szervezők nemcsak a járművet, de a város elmúlt ötven évét is szerették volna bemutatni. A kiállításon különleges tárgyi emlékek, köztük a járműveken található feliratos táblácskák, jegyérvényesítő készülék, néhány, a villamosok irányításához szükséges menetkapcsoló vagy éppen a vezetők által utastájékoztatásra használt mikrofon is látható.

Emlékmodell idézi vissza a múltat 

A tárlaton csaknem negyven tabló segít felidézni a jellegzetes szegedi járművek pályafutásának egyes korszakait, de a látogatók tervrajzokon is tanulmányozhatják a villamosokat. Emellett a kiállított Bengáli emlékmodellbe be is ülhetnek a nézelődők, ahol kisfilmek idézik fel a múltat.

Az első Bengáli ötven éve érkezett Szegedre. Az 1960-as években a fővárosban az igencsak megnövekedett utasszám miatt fejlesztették ki a négytengelyes csuklós járművet, ami bár ott nem aratott nagy sikert, a vidéki városokban évtizedekig szállította az utasokat.

Szegedre 1962 novemberében érkezett az első Bengáli, majd évtizedek alatt 46 darabosra bővült a flotta. Ezek a járművek fél évszázadon át meghatározták a szegedi városképet és a villamosközlekedést. 

A Bengáli’50 kiállítás az EDF Galériában december második hetéig várja a látogatókat.

Óriásit fejlődött a közösségi közlekedés

Szegeden az elmúlt években hatalmasat fejlődött a közösségi közlekedés: 2008 és 2011 között 29 és fél milliárdos – zömében európai uniós támogatásból megvalósuló – közlekedés fejlesztési nagyprojekt nyomán a vidéki nagyvárosok közül ma már Szeged büszkélkedhet a legmodernebb és legkiterjedtebb villamos és trolibuszhálózattal.  

A négyéves közlekedésfejlesztési program legfontosabb eleme ugyanis a troli- és villamoshálózat korszerűsítése és bővítése volt. Minderre 25 milliárd forintos uniós támogatást kapott Szeged, a teljes beruházás közel 30 milliárdba került, a többit a város vállalta magára.

Az elmúlt években 4,8 kilométernyi új villamos pálya épült Szegeden, 18,3 kilométer vágányt újítottak fel, a trolibusz-hálózat pedig 3,7 kilométerrel bővült. A város új járműveket is beszerzett: többek között kilenc alacsonypadlós, a legmodernebb technikával felszerelt PESA Swing villamos rója ma már a megújult pályákat. 

Az utolsó Bengáli típusú villamost tavaly augusztusban, a megújult 4-es pálya átadása után küldte „nyugdíjba” az SZKT.

Ajánlja cikkünket ismerőseinek!